Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282"
Viser treff 21-40 av 64
-
Ensomhet blant ungdom - En kvantitativ studie om individuelle og klasserelaterte faktorers sammenheng med ensomhet
(Master thesis, 2018)Ensomhet har stor betydning for helse og livskvalitet. De senere årene har ensomhet fått økt oppmerksomhet her til lands. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke individuelle og klasserelaterte faktorer som ... -
Et trygt psykososialt skolemiljø - en intervjustudie av rektorers tanker om skolens arbeid mot mobbing
(Master thesis, 2018)Mobbing er en stor utfordring skolen må forholde seg til hver dag, og mange elever opplever dessverre å bli utsatt for krenkelser i løpet av sin tid på skolen. Dette aktualiserer hvorfor forskningsmiljøet og skolen bør ... -
Faktorer ved skolen som kan bidra til skolevegring - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom angst, skolevegring og et prestasjosorientert læringsmiljø blant elever i VG1
(Master thesis, 2018)Norske elevers stadige dårligere psykiske helse, men bedre prestasjon på skolen har blitt diskutert mye i den offentlige debatten. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan faktorer ved skolen, som læringsmiljøet kan bidrar ... -
Fire PP-tjenesteansattes refleksjoner over arbeidsseminar med Statped midt
(Master thesis, 2018)Formålet med studien har vært å belyse ansatte i sentrale aspekt fra PP-tjenesten sine refleksjoner fra arbeidsseminar, arrangert av Statped midt, og knytte teori til disse. Studiens problemstilling er: “Fire ansatte ved ... -
Foreldre av barn med høyt læringspotensial - Hvordan oppleves samarbeidet om tilpasset opplæring?
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien tar for seg hvordan foreldre av barn med høyt læringspotensial opplever samarbeidet med skolen, da spesielt med fokus på samarbeidet om tilpasset opplæring. Barn med høyt læringspotensial er en ... -
Fysisk aktivitet og oppmerksomhet - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers oppmerksomhetsevne etter fysisk aktivitet
(Master thesis, 2018)Tidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom fysisk aktivitet og skoleprestasjoner. Samtidig poengterer en del metastudier at det er vanskelig å si noe konkret om effekter fordi begreper som læringsutbytte og ... -
Fysisk aktivitet og psykisk helse - En studie av elever i videregående skole
(Master thesis, 2019)Målet med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes fysiske aktivitet og psykiske helse. Vi ønsket å se hvilken betydning fysisk aktivitet har for elevenes psykiske helse gjennom tre år på videregående ... -
"Hode, skulder, kne og tå" - men husk hviskestemme - En kvalitativ studie om hvordan lærere oppfatter utfordringene i åpne skoler, og da særlig knyttet til elever som strever med å konsentrere seg
(Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er hvordan lærere vurderer handlingsrommet sitt i lys av elevers konsentrasjonsutfordringer. Formålet er å løfte frem lærernes stemme i form av tanker og refleksjoner knyttet til arbeid med elever ... -
Hva er barns tanker om kartleggingsprøven WISC?
(Master thesis, 2018)Undersøkelsene i denne masteroppgaven omhandler barns tanker i forhold til kartleggingsprøven WISC. Kartleggingsprøven som her er beskrevet prøve som blir gjennomført ved mistanke om ulike former for lærevansker. Utgangspunktet ... -
Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL) på sin skole - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien har vært å belyse tre leseveilederes erfaringer med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL). Studiens problemstilling har vært: Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet ... -
Hvilken forståelse har fire barnehagelærere av barns utfordrende atferd, og hva vektlegger de i sitt arbeid?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om atferd barn kan vise eller uttrykke, som voksne opplever som utfordrende, dermed ordlyden utfordrende atferd. Målet med forskningen var å kartlegge og redegjøre hvordan barnehagelærere forstår ... -
Hvilken sammenheng har elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen med elevenes indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner? En kvantitativ studie av elevenes opplevelser
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen og elevers indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner. Det er benyttet en kvantitativ metode, og et ... -
"Hvordan kan overføringsmøte mellom barnehage og skole tilrettelegge for at flere barn får utbytte av det ordinære opplærlingstilbudet?" En kvalitativ tilnærming gjennom fokusgruppeintervju
(Master thesis, 2019)Gjennom mitt arbeid som støttepedagog i kommunen har jeg i samarbeid med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) vært med på å overføre barn fra barnehagen og inn i skolen. For veldig mange barn går dette skifte, fra å være ... -
Hvordan oppleves det å være pårørende til en voksen med OCD? En kvalitativ intervjustudie om hvordan dette oppleves av de pårørende i hverdagen, der en voksen har OCD-lidelse
(Master thesis, 2018)Denne studien retter fokus mot hvordan det oppleves å være pårørende til en voksen med en tvang/OCD-lidelse. Formålet med denne studien er å sette søkelyset på hvordan de pårørendes situasjon bør bli opplyst mye bedre, med ... -
Hvordan påvirker organiseringen av PPT utførelsen av det systemrettede mandatet?
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for oppgaven er mine erfaringer gjennom flere år som leder av Pedagogisk-psykologisk tjeneste, heretter forkortet til PPT og PP-leder, hvor jeg har jaktet på forståelse av sentrale begrep vi gjennom drift av ... -
Inkludering av barn med særkilte behov i grunnskolen - En diskursanalyse av rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge"
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Innagerende atferd i skolen - Hvordan kan lærere styrke elever på muntlig aktivitet, når de viser innagerende atferd?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven er forskning om innagerende atferd i skolen. Elever som viser innagerende atferd, har også behov for å oppleve mestring når det kommer til muntlig aktivitet i timene. Mitt mastergradsprosjekt handler om ... -
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
"Jeg vil jo ikke mase heller" - En kvalitativ undersøkelse av elever med synshemming sine opplevelser av naturfag
(Master thesis, 2019)Denne undersøkelsen setter søkelys på hvordan det kan oppleves å være synshemmet i naturfagundervisning. Målet har vært å skaffe til veie informasjon om hvordan elever med synshemming opplever naturfag, og hvordan deres ...