Barn med nedsatt funksjonsevne og vennskap i barnehagealder - En litteraturstudie om spesialpedagogisk forskning på vennskap
Abstract
Dette er en litteraturstudie som har som mål å se på innholdet i nyere spesialpedagogisk forskning som omhandler barn med funksjonsnedsettelser og vennskap i tidlig alder. Utvalget består av fem artikler fra tre forskjellige land. Masteroppgaven undersøker hvem som er deltakerne i studiene, hvilke metoder som er brukt og hvilke definisjoner av vennskap som ligger til grunn i studiene. Resultat fra undersøkelsen viser at barn med funksjonsnedsettelser er en sammensatt gruppe, som rommer flere forståelser av hva nedsatt funksjonsevne er og at dette beskrives på ulike måter i de forskjellige studiene. Metodene som er tatt i bruk er varierte, men flere av studiene bruker samme oppbygging og design, men med ulike utgangspunkt og variasjoner. Det finnes spredte forståelser av hva vennskap er og kan være i de fem artiklene, og de vektlegger ulike aspekter ved fenomenet. Flere av studiene legger ikke til grunn noen definisjon på hva vennskap er i sine prosjekter, men noen gir beskrivelser av hva de mener ligger i vennskap generelt. Dette kan bidra til å skape forvirrelser og gjøre forskningen utydelig.