Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2384-2403 av 2498
-
«Vi fokuserer på det positive i en ellers vanskelig hverdag»: En kvalitativ studie av fem læreres tilrettelegging av undervisning ved sykehusskoler og utfordringer knyttet til dette
(Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan lærere ved sykehusskoler tilrettelegger undervisningen for barn som er innlagte på sykehus. Jeg har i den forbindelse gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervju som ... -
“Vi gjør det for oss!”: En fenomenologisk studie av fem personers opplevelse av å være i parterapi
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis has been to attain a greater understanding on how an individual experiences being part of couple’s therapy. The empirical research is based on a phenomenological approach and interviewing ... -
"Vi gjør ikke alltid rett, men vi handler med tanke på barnets beste". En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagog og barnehagelærer arbeider med inkludering av barn med autismespekterforstyrrelser samtidig som man ivaretar barnets individualitet
(Master thesis, 2015)Bakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for valg av oppgave bunner i at jeg gjennom jobb i barnehagen og praksis perioder har sett veldig forskjellige måter å skape et inkluderende fellesskap rundt barn med ... -
... vi har en sterk vinnerkultur i Rema - det handler om å være best.
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ansatte i en avdeling hos Rema 1000 opplever mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen. Undersøkelsens hensikt har vært å belyse læringsmuligheter på ... -
"Vi har samme behov, bare på en annen måte" - En kvalitativ studie av rullestolbrukeres opplevelse av inkluderingsarbeid i barnehage og skole
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen og skolen skal være inkluderende fellesskap med plass til alle. Samtidig viser nyere rapporter at det spesialpedagogiske systemet er ekskluderende fordi organiseringen og ... -
«... vi hjelper barna med å finne løsninger selv.» En kvalitativ studie om elevaktiv undervisning i skolen.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvilke tanker og opplevelser fire lærere i den norske offentlige skolen, og i montessoriskolen sitter med, om elevaktive undervisningsmetoder. Undersøkelsens hensikt har ... -
"Vi kunne godt tatt en runde til, for jeg må si at jeg sitter igjen med veldig gode følelser rundt hele prosessen" : en kvalitativ intervjustudie av foreldres positive opplevelser i møtet med PP-tjenesten
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har hovedfokus på foreldres positive opplevelser i samarbeidet med PP-tjenesten. Mitt utgangspunkt var et ønske om å undersøke hva som førte til at samarbeidet ble positivt for foreldrene. I datainnsamlingen ... -
«VI LEKER UTE!»: En fenomenologisk hermeneutisk tilnærmingtil barns lek og lekesteder ute
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:71, Doctoral thesis, 2012)Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute. Forskningsspørsmål: Hva karakteriserer barns lek i deres nærliggende uteområder, og hva skjer i relasjonen mellom barna og deres ... -
Vi møter personen og hjelper dem å møte samfunnet
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven rettes det et søkelys på karriereveiledere, og hvordan det er å bevege seg i et landskap med behov og forventinger fra både individet og samfunnet. Her har oppgavens formål vært å få et innblikk i ... -
"Vi sitter jo med kompetanse på hver vår bit, den må vi jo bruke sammen så kan vi komme frem til målet!"
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg fått innsikt i hvordan tre lærere opplever å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø. Prosjektet hadde bakgrunn i en henvisning til PP-tjenesten med ønske om bistand ... -
Vi skulle gjerne hatt dere på skolen hele tiden: En kvalitativ studie av samarbeidet mellom tre skoler og PPT i saker som angår lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2013)I denne studien har mitt mål vært å finne ut hvordan tre spesialpedagogiske koordinatorer ved tre skoler i en kommune, vurderer samarbeidet mellom PPT og skolen for å hjelpe elever med lese- og skrivevansker. Jeg har ønsket ... -
"Vi tenker jo at SOL er et tiltak i seg selv vi da..." : en kvalitativ studie som undersøker hva lærere vektlegger i leseundervisningen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å belyse hva fem lærere som har deltatt på kurs i observasjonsverktøyet systematisk observasjon av lesing (SOL) vektlegger i leseundervisningen. Studiens problemstilling har vært: «Hva ... -
Vi vil det vi vil, og æ vil ikke det! - En kvalitativ studie om barns medborgerskap i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
Video as a Learner Scaffolding Tool
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores how videos support and scaffold students’ study behaviour. To explore this, we have revisited data material from four of our previous studies. The constant-comparative method guided the analysis of ... -
Views about knowledge acquisition for coaching practice
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This study explores coaches’ subjective views about how they acquire knowledge for their coaching practice. A Q sample of 45 opinions about different sources for knowledge acquisition, and how such sources affect learning ... -
Vil du vite hva jeg ser?: En Q-metodologisk studie i hvordan ledere opplever å korrigere tilbakemeldinger til sine ansatte
(Master thesis, 2012)The objective of this master thesis is to review how leaders are experiencing giving constructive feedback to their employees. I wanted to gain more knowledge about whether the leaders are confident giving constructive ...