Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1232-1251 av 2498
-
«Jeg gruer meg til gymtimene hver eneste uke»: En kvalitativ studie av jenter på 10. klassetrinn som ikke ønsker å delta i kroppsøvingstimene
(Master thesis, 2013)I denne studien er det fokus på jenters fravær i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen. Målet med studien er å belyse hvorfor noen jenter ikke ønsker å delta i kroppsøving, til tross for at deres fysiske forutsetninger for å ... -
«Jeg hadde forventninger om å få råd» : En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelse av å delta i et prosjekt med overordnet målsetning om styrket samhandling mellom skole og PPT
(Master thesis, 2012)Fokuset for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplevde samhandlingen i et reflekterende team og om de opplevde samhandlingen som relevant for praksis. Det reflekterende team, som lærerne deltok i var ... -
«Jeg hadde… sikkert greid meg litt uten PCèn eller iPadèn, men jeg hadde nesten ikke klart meg uten SmartBoarden» - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer lærere og deres elever med nedsatt hørsel har med bruk av digitale flater
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Den siste store kunnskapsoversikten over nyere nordisk forskning om «Hørselshemmede barn og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole» (Kermit, 2018), viste at elever med nedsatt hørsel ... -
Jeg har ingen forutinntattheter, jeg er fri og åpen og møter dem sånn de møter meg
(Master thesis, 2023)Studien har som formål å gi et innblikk i studentsamskipnadrådgivere sine opplevelser av deres relasjon til studenter som rådsøkere. I Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) fra 2022 kommer det frem at det har ... -
”Jeg har jo lyst til å vise han at jeg ser han”: En kvalitativ intervjustudie av hva tre lærere legger vekt på i sin relasjon med elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2014)Innagerende atferd er nesten like vanlig som utagerende atferd (Sørlie & Nordahl, 1998), likevel får utagerende atferd langt større oppmerksomhet i skolen (Nordahl, Manger, Sørlie, & Tveit, 2005). I denne studien har jeg ... -
''Jeg har noe jeg vil si!'' - En kvalitativ intervjustudie om tre spesialpedagogers erfaring med alternativ og supplerende kommunikasjon i barnehagen
(Master thesis, 2017)Det finnes mange barn som har begrensede muligheter til å kommunisere ved hjelp av tale, og disse barna har derfor behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for å kunne gjøre seg forstått og kunne kommunisere ... -
''Jeg har tenkt på det før, men ikke sagt det'' - En kvalitativ studie om hvordan ungdom opplever å uttrykke seg ved hjelp av et samtaleverktøy
(Master thesis, 2018)I møte med ungdom ønsker den profesjonelle hjelperen å bidra til vekst og utvikling hos den unge. Profesjonelle samtaler er utfordrende, både for ungdom og for hjelpere. Ungdom synes det er vanskelig å snakke om seg selv, ... -
Jeg hører du smiler!: Hvordan opplever medarbeidere kommunikasjonsferdigheter?
(Master thesis, 2011)Hensikten med denne studien var å belyse hvordan medarbeidere opplever kommunikasjonsferdigheter. Det har jeg gjort ved først å undersøke om det er spesifikke ferdigheter som oppleves som viktige. Videre har jeg undersøkt ... -
"Jeg jobber annerledes nå enn før": En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer etter å ha vært med i gjennomføringen av Arbeidsprøven
(Master thesis, 2013)Tema for denne kvalitative studien er kompetanseutvikling hos lærere. Jeg ønsker å få svar på om lærere kan utvikle kompetanse ved å delta i kartlegging av elevers lese- og skrivevansker med Arbeidsprøven. Problemstillingen ... -
Jeg kan ikke være den eneste livbøyen eleven holder seg fast i
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om resiliens i skolen. Oppgaven er en kvalitativ studie der en søker å avdekke hvordan lærere i skolen arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge. Hovedfokuset ligger i hva ... -
Jeg kan mye – og stadig mer: En Q-metodologisk studie av arbeidstakeres opplevelse av å benytte sitt mangfold av menneskelige ressurser på arbeidsplassen
(Master thesis, 2013)The topic for this master thesis is human resources in the workplace, based on following research question: In which way does employees experience the use of their variety of human resources in the workplace - seen in the ... -
"Jeg lærer best når jeg kan "sparre" med andre og vi kan spille hverandre gode". En kvalitativ analyse av ansattes muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen i et norsk konsern.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan ansatte i konsern x opplever muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen som finnes i konsernet. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse ansattes opplevelse ... -
''Jeg må gjøre det jeg kan for at barnet skal fungere best mulig. Da må jeg ta noen diskusjoner'' - En kvalitativ studie om etikk i det flerkulturelle foreldresamarbeidet i barnehagen
(Master thesis, 2017)I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver finner vi at barnehagepersonalet "må arbeide for å finne balanse mellom respekt for foreldrenes prioriteringer og å ivareta barns rettigheter og grunnleggende fellesverdier ... -
''Jeg prøver virkelig å få det til - jeg skulle gjerne ha hatt åtte armer!'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan seks mellomtrinnslærere opplever at intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva lærerne uttrykker påvirker dette
(Master thesis, 2017)I denne studien er fokuset rettet mot seks læreres opplevelser av hvordan intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva disse lærerne uttrykker påvirker dette. ... -
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
''Jeg sier jo at jeg er usikker, men samtidig så er jeg sikker og'' - En kvalitativ studie om hvilken erfaring tre ansatte i PPT har i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune
(Master thesis, 2017)I denne studien forsøker jeg å svare på spørsmålet: Hvilken erfaring har tre ansatte i PPT i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune? Utvalget mitt besto av tre informanter, to som jobbet som ...