Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 976-995 av 2504
-
Hvem er vi som mennesker inni oss...? - En kvalitativ intervjustudie om hvordan pedagogiske ledere gjennom samarbeid fremmer trygg tilknytning med tidlig innsats
(Master thesis, 2014)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Studien tar for seg pedagogens rolle i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere jobber med tidlig innsats for å fremme trygg tilknytning gjennom et godt samarbeid. Barnehagene ... -
"Hvilestunda. Ja, hvor ble det av den…?": En kvalitativ studie av hvordan barnehagelærere opplever vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år
(Master thesis, 2014)Tema for denne masteroppgaven er hvile i barnehagen, og problemstillingen er som følger: Hvordan opplever barnehagelærere vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år? For å belyse problemstillingen har jeg ... -
Hvilke diskurser former fremtiden til dagens ettåringer
(Master thesis, 2019)Jeg har valgt følgende problemstilling for min oppgave: Hvilke diskurser former fremtiden til dagens ettåringer? Hvordan blir innholdet i normalitetsdiskursen påvirket av rammeplanens forståelse av tilknytning og tidlig ... -
Hvilke erfaringer har lærere i grunnskolen knyttet til utfordringer og tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2014)Bakgrunn, formål og problemstilling: Internasjonale leseundersøkelser viser at Norge er blant de 9 beste landene i lesing (OECD, 2009). Dette gjelder av alle land deltakende i Pisa undersøkelser gjort av OECD. Det har også ... -
Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen?
(Master thesis, 2015)Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med oppgaven er å få innblikk i erfaringer ... -
Hvilke erfaringer har rådgivere fra arbeidet med foreldre til små barn med nyoppdaget hørselstap?
(Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å få kunnskap om rådgivningsarbeid når det gjelder foreldre til små barn med hørselstap. Innføring av hørselsscreening av nyfødte i Norge i 2008, innebærer at rådgivere nå får tidligere kontakt ... -
Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL) på sin skole - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien har vært å belyse tre leseveilederes erfaringer med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL). Studiens problemstilling har vært: Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet ... -
Hvilke erfaringer og perspektiver har fem PP – rådgivere om henvisning og kartlegging av flerspråklige elever med ulike kulturelle bakgrunner i noen utvalgte grunnskoler?
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen; Hvilke erfaringer og perspektiver har fem PP – rådgivere om henvisning og kartlegging av flerspråklige elever med ulike kulturelle bakgrunner i noen grunnskoler? ... -
Hvilke oppfatninger er knyttet til matematikkunnskap og matematikkundervisning hos lærere på mellomtrinnet? - En kvantitativ studie
(Master thesis, 2021)Problemområde Denne studien bygger på en interesse for hvordan forskjeller i lærerens oppfatninger mulig kan føre til forskjeller i elevenes utvikling i matematikk, og om forskjeller i oppfatning kan bidra til å forebygge ... -
Hvilke subjektive opplevelser har foreldre og lærere av samarbeid mellom skole og hjem?: En Q-metodologisk studie av samarbeid mellom skole og hjem med fokus på foreldre til barn med ekstra tilretteleggingsbehov og lærerne til disse barna på barnetrinnet i grunnskolen
(Master thesis, 2013)The purpose of the thesis is to gain insight into parents and teacher’s subjective views on cooperation between school and home. The study will show if the selection of people, consisting of parents of children with ... -
Hvilke utfordringer møter lærere i arbeidet med sosial inkludering av nyankomne elever med minoritetsbakgrunn i overgangen fra mottaksklasse til ordinær klasse?
(Bachelor thesis, 2019)Oppgaven omhandler de utfordringer som lærere møter i arbeidet med sosial inkludering i forbindelse med nyankomne elevers overgang fra mottaksklasse til ordinær klasse. -
Hvilken betydning har sosial støtte og mestringsforventning for elevenes motivasjon og angst for matematikk? : en kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av sosial støtte, mestringsforventninger, motivasjon og angst i matematikk
(Master thesis, 2015)Denne masteravhandlingen omhandler ulike læringsfaktorer i matematikk. Formålet er å undersøke sammenhengene mellom sosial støtte fra læreren, elevenes forventninger om å mestre, motivasjon og angst. Disse sammenhengene ... -
Hvilken forståelse har fire barnehagelærere av barns utfordrende atferd, og hva vektlegger de i sitt arbeid?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om atferd barn kan vise eller uttrykke, som voksne opplever som utfordrende, dermed ordlyden utfordrende atferd. Målet med forskningen var å kartlegge og redegjøre hvordan barnehagelærere forstår ... -
Hvilken innvirkning kan implementeringen av "De utrolige årene" få for barnehagens praksis?
(Master thesis, 2014) -
Hvilken sammenheng har elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen med elevenes indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner? En kvantitativ studie av elevenes opplevelser
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen og elevers indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner. Det er benyttet en kvantitativ metode, og et ... -
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?: En studie av flerspråklighet hos to barn med cochleaimplantat
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Jeg har mitt arbeid i en barnehage der det går barn som har nedsatt hørsel av ulik type og grad samt hørende barn som skal lære tegnspråk fordi de har døve i sin nære familie. Barnehagen er tilsluttet et statlig ...