Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1254-1273 av 2549
-
«Jeg føler meg nesten litt god»: En kvalitativ kasusstudie av faktorer som kan ha betydning for en elevs holdning til matematikk
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med temaet holdninger til matematikk. Studien er gjennomført ved å intervjue en elev på niende trinn, hans to matematikklærere og moren hans. I tillegg ... -
«Jeg føler meg som en utvidet organisme» – unge voksnes opplevelse av parforholdet som mulighet og begrensning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The period before young adult couples choose to commit is prolonged compared to a few decades ago. By applying Grounded Theory, this qualitative study explores how young adults experience contemporary romantic relationships. ... -
''Jeg føler mellomlederne er mellom barken og veden'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan ansatte i Telia Norge opplever mellomleders rolle og kompetanse i endringsprosesser
(Master thesis, 2017)Denne studien har tatt for seg hvordan ansatte ved Telia Norges kundesenters deltidsteam opplever sine mellomlederes rolle, posisjon og kompetanse i endringsprosesser. Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse ... -
«Jeg gruer meg til gymtimene hver eneste uke»: En kvalitativ studie av jenter på 10. klassetrinn som ikke ønsker å delta i kroppsøvingstimene
(Master thesis, 2013)I denne studien er det fokus på jenters fravær i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen. Målet med studien er å belyse hvorfor noen jenter ikke ønsker å delta i kroppsøving, til tross for at deres fysiske forutsetninger for å ... -
«Jeg hadde forventninger om å få råd» : En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelse av å delta i et prosjekt med overordnet målsetning om styrket samhandling mellom skole og PPT
(Master thesis, 2012)Fokuset for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplevde samhandlingen i et reflekterende team og om de opplevde samhandlingen som relevant for praksis. Det reflekterende team, som lærerne deltok i var ... -
«Jeg hadde… sikkert greid meg litt uten PCèn eller iPadèn, men jeg hadde nesten ikke klart meg uten SmartBoarden» - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer lærere og deres elever med nedsatt hørsel har med bruk av digitale flater
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Den siste store kunnskapsoversikten over nyere nordisk forskning om «Hørselshemmede barn og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole» (Kermit, 2018), viste at elever med nedsatt hørsel ... -
Jeg har ingen forutinntattheter, jeg er fri og åpen og møter dem sånn de møter meg
(Master thesis, 2023)Studien har som formål å gi et innblikk i studentsamskipnadrådgivere sine opplevelser av deres relasjon til studenter som rådsøkere. I Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) fra 2022 kommer det frem at det har ... -
”Jeg har jo lyst til å vise han at jeg ser han”: En kvalitativ intervjustudie av hva tre lærere legger vekt på i sin relasjon med elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2014)Innagerende atferd er nesten like vanlig som utagerende atferd (Sørlie & Nordahl, 1998), likevel får utagerende atferd langt større oppmerksomhet i skolen (Nordahl, Manger, Sørlie, & Tveit, 2005). I denne studien har jeg ... -
''Jeg har noe jeg vil si!'' - En kvalitativ intervjustudie om tre spesialpedagogers erfaring med alternativ og supplerende kommunikasjon i barnehagen
(Master thesis, 2017)Det finnes mange barn som har begrensede muligheter til å kommunisere ved hjelp av tale, og disse barna har derfor behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for å kunne gjøre seg forstått og kunne kommunisere ... -
''Jeg har tenkt på det før, men ikke sagt det'' - En kvalitativ studie om hvordan ungdom opplever å uttrykke seg ved hjelp av et samtaleverktøy
(Master thesis, 2018)I møte med ungdom ønsker den profesjonelle hjelperen å bidra til vekst og utvikling hos den unge. Profesjonelle samtaler er utfordrende, både for ungdom og for hjelpere. Ungdom synes det er vanskelig å snakke om seg selv, ... -
Jeg hører du smiler!: Hvordan opplever medarbeidere kommunikasjonsferdigheter?
(Master thesis, 2011)Hensikten med denne studien var å belyse hvordan medarbeidere opplever kommunikasjonsferdigheter. Det har jeg gjort ved først å undersøke om det er spesifikke ferdigheter som oppleves som viktige. Videre har jeg undersøkt ... -
"Jeg jobber annerledes nå enn før": En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer etter å ha vært med i gjennomføringen av Arbeidsprøven
(Master thesis, 2013)Tema for denne kvalitative studien er kompetanseutvikling hos lærere. Jeg ønsker å få svar på om lærere kan utvikle kompetanse ved å delta i kartlegging av elevers lese- og skrivevansker med Arbeidsprøven. Problemstillingen ... -
Jeg kan ikke være den eneste livbøyen eleven holder seg fast i
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om resiliens i skolen. Oppgaven er en kvalitativ studie der en søker å avdekke hvordan lærere i skolen arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge. Hovedfokuset ligger i hva ... -
Jeg kan mye – og stadig mer: En Q-metodologisk studie av arbeidstakeres opplevelse av å benytte sitt mangfold av menneskelige ressurser på arbeidsplassen
(Master thesis, 2013)The topic for this master thesis is human resources in the workplace, based on following research question: In which way does employees experience the use of their variety of human resources in the workplace - seen in the ... -
"Jeg lærer best når jeg kan "sparre" med andre og vi kan spille hverandre gode". En kvalitativ analyse av ansattes muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen i et norsk konsern.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan ansatte i konsern x opplever muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen som finnes i konsernet. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse ansattes opplevelse ...