Blar i Institutt for datateknologi og informatikk på tittel
Viser treff 795-814 av 6609
-
Avalanche Simulations using Fracture Mechanics on the GPU
(Master thesis, 2014)Snow is an extremely complex material due to the structure of snow crystals and how snow behaves when it is settled within snow layers. These factors makes it hard to accurately simulate how snow layers are affected by ... -
Avalanche Simulations using Fracture Mechanics on the GPU
(Master thesis, 2014)Snow is an extremely complex material due to the structure of snow crystals and how snow behaves when it is settled within snow layers. These factors makes it hard to accurately simulate how snow layers are affected by ... -
Avansert bildebehandling for autonome helikoptre
(Master thesis, 2005)Et autonomt helikopter er utstyrt med et videokamera. For at helikopteret skal kunne utføre nyttige oppdrag må bildeinformasjon fra videokameraet tolkes på en sikker og effektiv måte. Dette dokumentet presenterer en ... -
AWkS: adaptive, weighted k‑means‑based superpixels for improved saliency detection
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Clustering inspired superpixel algorithms perform a restricted partitioning of an image, where each visually coherent region containing perceptually similar pixels serves as a primitive in subsequent processing stages. ... -
AWS IoT-basert system for håndtering av kommunikasjon og kontroll av AGV
(Bachelor thesis, 2019)Internet of Things (IoT) har de siste årene erfart en kraftig vekst. Denne veksten har ført til økt popularitet og tilgjengelighet av IoT-baserte løsninger på markedet. Robotiske teknologier, slik som Automated guided ... -
Azure Automation State Configuration for administrasjon av Windows-servere
(Bachelor thesis, 2019)Windows-gruppen ved NTNU IT, Seksjon for IT-drift ønsket å se på muligheten for å benytte Azure Automation State Configuration til å konfigurere og administrere Windows-Servere. De ønsket et sluttprodukt som automatisk ... -
Azure Cloud Cost Prediction: Monolithic and Multi-Model Approaches
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven utforsker vi bruken av en monolittisk og en multimodell maskinlæringstilnærming for å forutsi priser til Azure-tjenester, med fokus på skreddersydde modeller opp mot enkeltkunder. Forskningen ... -
Bacheloroppgave 2018 Azure
(Bachelor thesis, 2018)Oppgradere IT-systemet for en fiktiv bedrift ved å ta i bruk funksjonalitet som Office 365 og Azure. Det blir benyttet ADFS til autentisering av brukerne, og WAP for kontakt med omverdenen. Det skal benyttes tilgjengelighetssett, ... -
Bacheloroppgave i Drift av Datasystemer - Microsoft 365 og sikkerhet
(Bachelor thesis, 2021)Abstract will be available on 2024-05-20 -
Bacheloroppgave: Ambulansesimulator
(Bachelor thesis, 2021)I forbindelse med nytt studieprogram i paramedisin på NTNU i Gjøvik var det ønsker om å få oppgradert det nåværende systemet for ambulansesimulering. Nåværende system består av en reell ambulanse plassert på et hydraulisk ... -
Bacheloroppgave: Ambulansesimulator
(Bachelor thesis, 2021)I forbindelse med nytt studieprogram i paramedisin på NTNU i Gjøvik var det ønsker om å få oppgradert det nåværende systemet for ambulansesimulering. Nåværende system består av en reell ambulanse plassert på et hydraulisk ... -
BachelorPad
(Bachelor thesis, 2019)En applikasjon som løser et mangeårig problem for poteniselt hundrevis av personer. Utvikling av en applikasjon som muliggjør kommunikasjon mellom to systemer som tidligere ikke har kunnet kommunisere sammen. -
Back-Dropout Transfer Learning for Action Recognition
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Transfer learning aims at adapting a model learned from source dataset to target dataset. It is a beneficial approach especially when annotating on the target dataset is expensive or infeasible. Transfer learning has ... -
Back-Stage User Participation in Large-Scale IS Projects
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In recent years, both the public and private sector organizations have started shifting to large-scale information systems (IS). Still, the results of these large-scale implementations are not very promising. Ensuring user ... -
Backcasting in futures studies: a synthesized scholarly and planning approach to strategic smart sustainable city development
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Backcasting as a scholarly and planning approach is increasingly used in futures studies in fields related to urban sustainability as an alternative to traditional planning approaches and a formal element of future strategic ... -
Background Subtraction on Real Time Point Clouds
(Master thesis, 2020)Mange nyttige operasjoner på punktskyer krever mye regnekraft, og kan være sårbar mot støy. Denne avhandlingen setter frem en enkel systemarkitektur som kan huse forskjellige strategier for bakgrunnssubtraksjon som kan ... -
Balanced difficulty task finder: an adaptive recommendation method for learning tasks based on the concept of state of flow
(Peer reviewed; Journal article, 2020)An adaptive task difficulty assignment method which we reckon as balanced difficulty task finder (BDTF) is proposed in this paper. The aim is to recommend tasks to a learner using a trade-off between skills of the learner ... -
Balancing alignment and autonomy in large-scale agile software development: A mixed-methods exploratory case study
(Master thesis, 2022)En av forutsetningene for å lykkes med storskala smidig programvareutvikling er å effektivt koordinere samspillet mellom involverte team. Til tross for den økende populariteten til smidig tilnæring til storskala ... -
Balancing Performance Against Cost and Sustainability in Multi-Chip-Module GPUs
(Peer reviewed; Journal article, 2023)MCM-GPUs scale performance by integrating multiple chiplets within the same package. How to partition the aggregate compute resources across chiplets poses a fundamental trade-off in performance versus cost and sustainability. ... -
Balancing Real-Time Strategy Games - Exploring the feasibility of using Artificial Intelligence Techniques to evaluate Balance in Real-Time Strategy Games
(Master thesis, 2017)Of the most important things when creating a good Real-Time Strategy game (RTS) is ensuring that it is balanced. When a game is \emph{imbalanced}, some strategies are given far more weight due to their disproportionate ...