Browsing Institutt for bygg- og miljøteknikk by Title
Now showing items 4614-4633 of 4688
-
Vurdering av hydraulisk effekt av tersklar i Lærdalselva
(Research report, 2022) -
Vurdering av kryssløsning på Bøen
(Master thesis, 2013)Det skal planlegges nytt kryss på Bøen i Kristiansand Kommune. Oppgaven er foreslått av Statens Vegvesen region sør. Vurdering av kryssløsning kan ses på en del av deres pågående arbeid med kommunedelplan for ny adkomstveg ... -
Vurdering av kryssløsning på Klett
(Master thesis, 2012)Sør for Trondheim skal E6 utvides til fire felt mellom Heimdal og Melhus. I den forbindelse blir det behov for et nytt kryss på Klett, der E39 og Rv 707 kobles sammen med E6. E6 vil få motorvegstandard, og skal beholde ... -
Vurdering av kryssløsninger på E136 i Ystenesområdet i Ålesund
(Master thesis, 2015)Statens Vegvesen arbeider med flere prosjekt i Bypakke Ålesund. Oppstart av disse vil være avhengig av planarbeid, utredninger og finansiering, og lokal enighet om prioritering. Et av prosjektene er å utvide E136 fra Lerstad ... -
Vurdering av minstevannføringsslipp i Årdalselva
(Master thesis, 2020)Regulering av vassdrag endrer de hydrologiske forutsetningene for dannelse av is. Når vann blir ledet bort fra vassdraget, blir det satt et krav om minstevannføring i elva som må overholdes. For Årdalselva i Rogaland er ... -
Vurdering av ny kryssløysing - fv. 510 x fv. 44 i Jåttåvågen, Stavanger
(Master thesis, 2016)Ekstrakt: På Nord-Jæren i Rogaland er det vedtatt at det skal leggjast til rette for ein høgverdig, separat kollektivtrasé basert på konsept K3a Busway. På bakgrunn av dette er prosjektet Bussveien danna for å etablera ... -
Vurdering av ombrukspotensial i tidstypiske kontorbygninger for å bærekraftig industrialisere ombruk
(Master thesis, 2022)Byggebransjens ressursforbruk har fått økende oppmerksomhet i parallell med klimaendringene. Nesten 60 % av bundet karbon i et bygg stammer fra produksjonen av bygget og bygningsmaterialene. Produksjon av bygningsmaterialer, ... -
Vurdering av omløpskanal ved Anundsjö kraftverk
(Master thesis, 2016)Den 2:a september 2015 invigdes fiskeomlöpet vid Anundsjö kraftverk efter en byggtid på 2 år, till en kostnad av 20 miljoner kronor. Omlöpet byggdes på bakgrund av att kraftverket i 2010 fick sin vattendom omprövad av ... -
Vurdering av permanentsikring installert i bergmassen i tunneler drevet med åpen tunnelboremaskin ved sammenligning med Q-metoden
(Master thesis, 2019)Sikring av bergmassen er en av de viktigste prosessene ved driving av tunneler. Det er ønskelig at sikringen som er installert er optimalisert i forhold til bergmasseforholdene, som er kostnadsbesparende. For å fastsette ... -
Vurdering av sammenhengen mellom forhåndsanalyser og kontrollarbeid under bygging og praktisk gjennomføring av geologisk kartlegging i tunneler etter innføringen av "Byggherrens halvtime"
(Master thesis, 2012)Vegen vest for Altafjorden, mellom Storsandnes og Alta, er en del av hovedferdselsåra mellom Troms og Finnmark. Her bygger Statens Vegvesen ny E6, hvor blant annet Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen inngår. I denne ... -
Vurdering av sikringstiltak mot snøskred
(Master thesis, 2012)Mange norske veger er svært utsatt for snøskred, og Statens vegvesen jobber kontinuerlig med å utvikle effektive tiltak for sikring mot snøskred. Denne oppgaven har som hensikt å vurdere sikringstiltak sikringseffekt mot ... -
Vurdering av spenninger og deformasjoner i tuber av geosyntet fylt med lettklinker, for bygging av lette støttekonstruksjoner og bratte skråninger.
(Master thesis, 2018)LiTuWa (Lett tubevegg) er et system for bygging av lette støttekonstruksjoner. Systemets frontvegg består av tuber av geosyntet fylt med løs lettklinker. Tubene installeres lagvis, ved innblåsing av lettklinker på byggeplassen. ... -
Vurdering av stasjonsplassering i Larvik i forbindelse med Intercityutbyggingen på Vestfoldbanen
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne oppgaven var å finne en plassering av den nye jernbanestasjonen som skal bygges i Larvik i forbindelse med Intercityutbyggingen på Vestfoldbanen. Det er fokusert på å belyse de bymessige utfordringene ... -
Vurdering av to krysstyper i forbindelse med ny metrobussholdeplass på Tiller
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med prosjektoppgaven har vært å undersøke omstendighetene rundt etablering av nytt kollektivknutepunkt og omgjøring av krysset mellom Østre Rosten og Sentervegen på Tiller. Miljøpakken har kommet med et planforslag ... -
Vurdering av traséløsninger for ny dobbeltsporet jernbane gjennom Hammerdalen i Larvik
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er skrevet med utgangspunkt i planleggingen av ny jernbane gjennom Larvik, som er en del av Intercity-strekningen Oslo ? Skien. Oppgave tar utgangspunkt i en ny stasjon utgravd i løsmasser på Bergeløkka, et ... -
Vurdering av tunnelkonsept for ny Lieråsen tunnel
(Master thesis, 2020)Lieråsen tunnel er en dobbeltsporet tunnel og er en av de mest trafikkerte på det norske jernbanenettet. Fra sommeren 2018 til sommeren 2021 rehabiliteres Lieråsen tunnel. Formålet med prosjektet er å forbedre påliteligheten ... -
Vurdering av ulike beregningsmetoder for forkulling av krysslaminert massivtre ved branneksponering
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven omhandler vurdering av ulike standardiserte beregningsmetoder for forkullingsdybde og -hastighet av ubeskyttet krysslaminert massivtre. Krysslaminert massivtre også kalt KLT, har de siste årene opplevd økt ... -
Vurdering av ventilasjonsanleggene i Hitra- og Frøyatunnelen
(Master thesis, 2016)Gjennom tunnelsikkerhetsforskriften stilles krav til ventilasjon, Hitra- og Frøyatunnelen i Sør-Trøndelag er fra hhv. 1994 og 2000. Kapasiteten til ventilasjonsanlegget ble dermed ikke omfattet av krav til brannventilasjon ... -
Værbeskyttet bygging: Bygging under telt
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven omhandler temaet bygging under telt, og bygger på intervju og spørreskjema rettet mot ti entreprenører innen dette temaet. Videre bygger oppgaven på en litteraturstudie og et fordypningsprosjekt innen det ... -
Waiting Time Strategy for Public Transport Passengers
(Master thesis, 2016)Large population growth in cities and environmental concerns across the world puts increasingly higher demands on public passenger transport. In several European cities, including the nine largest urban areas in Norway ...