• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vurdering av sammenhengen mellom forhåndsanalyser og kontrollarbeid under bygging og praktisk gjennomføring av geologisk kartlegging i tunneler etter innføringen av "Byggherrens halvtime"

Nilsen, Trond Jøran
Master thesis
Åpne
571477_FULLTEXT01.pdf (Låst)
571477_COVER01.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/232327
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2852]
Sammendrag
Vegen vest for Altafjorden, mellom Storsandnes og Alta, er en del av hovedferdselsåra mellom Troms og Finnmark. Her bygger Statens Vegvesen ny E6, hvor blant annet Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen inngår. I denne masteroppgaven har det for Talviktunnelen blitt gjort en vurdering av nytten til utførte forundersøkelser i tillegg til en vurdering av omfanget av utførte undersøkelser. I tillegg har det blitt sett på utførelsen av karlegging og registrering av berget i Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen og vurdert om dette utføres slik det skal. For å vurdere nytten til forundersøkelsene for Talviktunnelen har det blitt gjort en sammenstilling mellom kartlagte geologiske forhold før driving og registrerte geologiske forhold under og etter driving. Resultatene viser at kun fire av i alt åtte svakhetssoner ble påtruffet, i tillegg var sonene noe overvurdert i størrelse. Obligatorisk kartlegging er noe som ble innført etter blant annet rasulykker i norske tunneler, den siste var Hanekleivulykken i 2006, noe som førte til økt fokus på å registrere geologien under driving. Utførelsen av slik registrering er beskrevet i Statens vegvesens prosesskode 1. Observasjoner ved Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen har avdekket at dette ikke utføres slik det er beskrevet. Omfanget av utførte forundersøkelser for Talviktunnelen har vært lavt, mens undersøkelsesomfanget under driving derimot har vært som forventet i forhold til det som anbefales for liknende tunnelprosjekt. De utførte undersøkelsene under driving er vurdert til å være tilstrekkelig, mens det for forundersøkelsene skulle vært utført refraksjonsseismikk som hadde vært mer dekkende for tunneltraseen.
Utgiver
Institutt for bygg, anlegg og transport

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit