• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vurdering av traséløsninger for ny dobbeltsporet jernbane gjennom Hammerdalen i Larvik

Johannessen, Hans Gustav
Master thesis
Thumbnail
View/Open
646732_ATTACHMENT01.zip (33.66Mb)
646732_FULLTEXT01.pdf (14.07Mb)
646732_COVER01.pdf (131.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/232473
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [4484]
Abstract
Denne oppgaven er skrevet med utgangspunkt i planleggingen av ny jernbane gjennom Larvik, som er en del av Intercity-strekningen Oslo ? Skien. Oppgave tar utgangspunkt i en ny stasjon utgravd i løsmasser på Bergeløkka, et område nord for Larvik sentrum. Hensikten er å finne en god løsning for ny jernbanelinje over Hammerdalen, hvor traséen på en best mulig måte tilpasser seg utbygging av nytt lokalvegsystem, lokale forhold og ønsker fra berørte parter, samtidig som de jernbanetekniske krav oppfylles. Oppgaven vil på den måte kunne gi innspill til videre arbeid med ny jernbanetrasé gjennom Larvik. Det er utarbeidet til sammen seks traséalternativer, hvert med beskrivelse og tilhørende prosjekteringstegninger. Prosjekteringen er gjort ved hjelp av Novapoint 18.20 og Autocad 2012. For å kunne sammenligne traséalternativene er hvert alternativ vurdert ut i fra følgende fem vurderingskriterier:? Sporgeometrisk utforming? Stasjonsplassering på Bergeløkka? Trafikkavvikling på vegsystem i Hammerdalen under byggeprosessen? Tilpassing av trasé til lokale forhold i Hammerdalen? Tilpassing til planlagt ny jernbanetrasé Farriseidet ? PorsgrunnVurderingskriteriene representerer de mest sentrale ønsker og krav fra berørte parter ved utbygging av ny jernbanetrasé gjennom Hammerdalen i Larvik. Etter en totalvurdering av samtlige traséalternativer skiller ett av alternativene seg ut som beste løsning. Dette alternativet har en trasé som krysser Hammerdalen mellom planlagt ny Farriseidet bru og Farrisbrua, rett over damanlegget i sørenden av Farrisvannet.Denne traséen har en fordelaktig høy stasjonsplassering i løsmassene på Bergeløkka, samtidig som den utnytter eksisterende trafikkorridor i nordre del av Hammerdalen. I tillegg utnytter traséen tilgjengelige arealer i stedet for å beslaglegge allerede bebygde boligområder vest for Hammerdalen. Sammen med en bra sporgeometrisk utforming, og direkte tilkobling til ny trasé Farriseidet ? Porsgrunn, anbefales denne løsningen som bakgrunn for videre arbeid med ny jernbanetrasé gjennom Larvik.
Publisher
Institutt for bygg, anlegg og transport

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit