Browsing Institutt for bygg- og miljøteknikk by Title
Now showing items 1185-1204 of 4650
-
Effekt av salt på telehiv
(Master thesis, 2012)Det har i denne oppgaven blitt sett på effekten av salt på telehiv. For å finne effekten av salt på telehiv, og forklaringer på dette fenomenet, har det blitt gjort et litteraturstudie, et feltforsøk og et laboratorieforsøk. ... -
Effekt av vibrasjoner generert ved pelearbeider: komprimeringseffekt i sand/grus
(Master thesis, 2012)Dette prosjektet tar for seg effekter av peleramming i sand. Fokuset i oppgaven er effektene av vibrasjonene og eventuelle komprimeringer de medfører. Studiet har hatt størst fokus på selve vibrasjonene og i noe mindre ... -
Effekt fra økt herdetid på CO2-utslipp ved dimensjonering av etteroppspente hulldekkeelementer
(Bachelor thesis, 2023)Denne rapporten har sett på økning av herdetid for etteroppspente hulldekkeelementer, t0, for å undersøke muligheter for tverrsnittsreduksjon og potensielle miljøfordeler forbundet med dette, etter rapportens sentrale ... -
Effekt fra økt herdetid på CO2-utslipp ved dimensjonering av etteroppspente hulldekkeelementer.
(Bachelor thesis, 2023)Denne rapporten har sett på økning av herdetid for etteroppspente hulldekkeelementer, t0, for å undersøke muligheter for tverrsnittsreduksjon og potensielle miljøfordeler forbundet med dette, etter rapportens sentrale ... -
Effekten av avstandsavhengige tidsverdier i transportmodeller og nytte-kostnadsanalyser: En norsk case-studie
(Master thesis, 2019)I vår globaliserte verden er det viktig at både mennesker og gods transporteres på en effektiv og bærekraftig måte. Enten det er transport på vei, bane, sjø eller annen infrastruktur, spiller transportinfrastrukturen en ... -
Effekten av å tilsette tre ulike rejuvenatorer på egenskapene i aldret bitumen.
(Master thesis, 2021)Norge har gjennom «Den europeiske økonomiske (EØS)»-avtalen pliktet seg til å gjenvinne større mengder avfall fra bygg og anleggsprosjekter. Under denne gruppen kommer også gjenbruk av materialer fra veier. I Norge er man ... -
Effekten av Covid-19 pandemien for Norges bygg- og anleggsnæring - En underveisstudie av konsekvenser for næringen i 2020
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er den pågående Covid-19 pandemiens påvirkning på BAE-næringen (Bygg, anlegg og eiendomsnæringen) i Norge. Pandemien utfolder seg som en disruptiv hendelse , og kan komme til å akselerere ... -
Effekten av den nye BREEAM-NOR v6.0 manualen sammenliknet med BREEAM-NOR 2016 manualen
(Bachelor thesis, 2022)Bygg- og anleggsbransjen står for 40% av verdens klimagassutslipp og det er derfor viktig at næringen aktivt går inn for å redusere utslipp og energiforbruk. Bygningssektoren har et stort potensial for energibesparing. ... -
Effekten av dypstabiliseringmetoder
(Master thesis, 2022)Vedlikeholdsetterslepet og økte priser på materialer gir større konkurranse om midlene. Utføre mer for mindre med miljøfokus blir mer viktig. Testing og forskning for det forsterkningstiltaket som gir mest for pengene. ... -
Effekten av hurtig vannsenking på løsmasseskråninger
(Master thesis, 2021)Hurtig vannsenking forekommer ofte i reservoarer og regulerte elver. Det skjer både i tilknytning til dambrudd og ved kontrollert senking av vannstanden. Dette har vist seg å føre til instabilitet i løsmasseskråninger som ... -
Effekten av IPD i Norge - En casestudie av Tønsbergprosjektet
(Master thesis, 2019)Separate kontrakter mellom bedrifter med sprikende interesser bidrar i dag til å begrense samarbeid og suksess i byggeprosjekter. Intregrated Project Delivery (IPD) er en gjennomføringsmodell som har til hensikt å integrere ... -
Effekten av konkave og konvekse kurvaturer i horisontalplanet for stabilitetsanalyser
(Master thesis, 2022)2D-analyser er ofte foretrukne fremfor 3D-analyser ved vurdering av skråningsstabilitet i den geotekniske bransjen. Årsaken for dette er at 2D-analyser ofte er konservative, i tillegg til at de er enkle i bruk. Imidlertid ... -
Effekten av konkave og konvekse kurvaturer i horisontalplanet for stabilitetsanalyser
(Master thesis, 2022)2D-analyser er ofte foretrukne fremfor 3D-analyser ved vurdering av skråningsstabilitet i den geotekniske bransjen. Årsaken for dette er at 2D-analyser ofte er konservative, i tillegg til at de er enkle i bruk. Imidlertid ... -
Effekten av lavvarmebetong på fasthetsutvikling og rissrisiko i anleggskonstruksjoner utsatt for fastholding
(Master thesis, 2012)Bruken av lavvarmebetong i massive konstruksjoner bidrar til å redusere varmeutviklingen, og dermed rissrisikoen. På den andre siden medfører bruken av lavvarmebetong lav tidligfasthet i konstruksjonen. Dette kan gi redusert ... -
Effekten av miljøvennlige materialvalg på klimagassregnskap
(Bachelor thesis, 2020)Menneskeskapte klimagassutslipp har ført til at verden står ovenfor store klimautfordringer. Byggebransjen er i dag ansvarlig for 39 % disse utslippene og bruker klimagassregnskap som et virkemiddel i et forsøk på å redusere ... -
Effekten av Offentlig Privat Samarbeid i skole over tid
(Master thesis, 2016)Offentlig Privat Samarbeid (OPS) er en kontraktsform som har blitt mer og mer utbredt i Norge og resten av verden de siste tjue årene. Kontraktsformen ble først brukt på prosjekter innen veisektoren i Norge, men har med ... -
Effekten av samhandlingsmodellen på byggherreorganisasjonen i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen - Mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket
(Master thesis, 2016)Fokuset til denne masteroppgaven er å se på effekten samhandlingsmodellen mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket har hatt på byggherreorganisasjons i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. Nærmere bestemt hvordan prosjektledelsen ... -
Effekten av statiske og sykliske laster på gyste bergstag
(Master thesis, 2017)I forbindelse med forankring av brukonstruksjoner i berg, er gyste bergstag sett på som et alternativ. For å forstå nedbrytningen av bergstag under sykliske og statiske laster bedre, er det i denne oppgaven utført et ... -
Effekten av stigningsgrad på jernbanekapasitet - En parameterstudie
(Master thesis, 2017)Stigningsgraden på en jernbanestrekning påvirker akselerasjons- og bremseegenskapene til et tog. Denne oppgaven studerer en økt stigningsgrad i form av avvik fra normalkravene på 12,5 gitt i Bane NORs «Tekniske Regelverk» ... -
Effekten av sykkelekspressveger
(Master thesis, 2018)For å øke sykkelandelen i Norge er det planlagt å bygge sykkelekspressveger i flere store byområder. Sykkelekspressveger er sykkelveger av høy standard, som tilrettelegger for hurtig sykling over lengre avstander. Hensikten ...