Blar i Institutt for lærerutdanning på emneord "Social and Behavioural Science, Law"
Viser treff 1-20 av 28
-
Demokrati som deltakelse: En studie av lærere og elevers oppfatning av demokrati og elevers muligheter til demokratisk deltakelse i et utvalg skoler i Malawi
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved tre videregående skoler i Malawi. Gjennom ti individuelle intervjuer med lærere og seks gruppeintervjuer med elever, har vi dannet oss et ... -
Elevenes læringsutbytte av et skolebesøk på Newton energirom: - Fokus på energibegrepet
(Master thesis, 2010) -
Elevers holdninger til menneskerettighetene: En kvantitativ studie av et utvalg elever ved videregående skole sine holdninger til menneskerettighetene
(Master thesis, 2012)I denne studien presenteres en empirisk forskningsundersøkelse av kunnskaper og holdninger til menneskerettighetene blant elever ved videregående skole. En kvantitativ spørreundersøkelse ble gjennomført blant 197 elever ... -
Fra taus kunnskap til kritisk bevissthet: Læreren som reflekterende praktiker og forsker i samfunnsfaget i en hermeneutisk tradisjon
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven beskriver hvordan en lærer kan gå fram for utvikle sin egen undervisningspraksis med utgangspunkt i egne erfaringer og egen pedagogiske filosofi. Som lærer kan du sitte inne med mye kunnskap og erfaring fra ... -
Gatekunst av Dolk og Pøbel som anslag i en kunstfaglig læringsprosess på mellomtrinnet i grunnskolen
(Master thesis, 2012)Denne studien søker kunnskap om betydning av et kunstfaglig anslag i undervisning, og motivasjonsfaktorer for kunstfaglig arbeid hos elevene. Gjennom deltakelse i en kunstfaglig læringsprosess ledes elevene mot en kunstfaglig ... -
Gje meg handa di: Kroppsbasert metodikk i sang og musikkundervisningen
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven «Gje meg handa di: Kroppsbasert metodikk i sang i musikkundervisningen», har til hensikt å undersøke hvordan kroppsbasert metodikk kan realiseres i sang i musikkundervisningen og hva som karakteriserer ... -
Haldningar til europeisk intergrasjon: Ein komparativ analyse av svenske og norske lærebøker
(Master thesis, 2011)Denne oppgåva samanliknar synet på europeisk integrasjon, og nasjonale presentasjonar, i svenske og norske samfunnsfagbøker frå gymnas/vidaregåande skule. Problemstillingane er: Korleis vert europeiske integrasjonsforsøk, ... -
Historie og identitet i den flerkulturelle skolen: En undersøkelse av historiens betydning for ungdomsskoleelevers identitetsdanning
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved sju ungdomsskoler i Norge. Temaet for oppgaven har vært historie og identitet i den flerkulturelle skolen og har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Historiebevissthet: Erfaringsnært, men teorifjernt: En undersøkelse av undervisningsorienteringen til et utvalg historielærere i videregående skoler i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2011)Med innføringen av ny læreplan for historiefaget med Kunnskapsløftet 2006 fikk historiefaget i videregående skole en formålsformulering som fordrer et utvidet fagdidaktisk utgangspunkt for undervisning i faget. Historiebevissthet ... -
Hvilken forståelse av gener og arv har elever etter grunnskolen?
(Master thesis, 2012)Bioteknologi og genteknologi er dagsaktuelle tema. For at hver enkelt skal kunne ta selvstendige og opplyste valg innenfor dette området, både i forhold til sitt eget liv og i forhold til demokratiske avgjørelser, kreves ... -
Inspirasjon til naturfaginteresse
(Master thesis, 2012)Denne studien undersøker hva som inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse. Samfunnets behov for realfaglig kompetanse samsvarer ikke med rekrutteringssituasjonen i videregående skole og høyere utdanning og det ... -
"Knowing is a process, not a product": En studie av elevers begrepsoppfatninger i kjemi
(Master thesis, 2012)Det har i det siste vært mye fokus på elevenes realfagskompetanse i skoledebatten. Det snakkes blant annet mye om at det viktigste for å øke elevenes kompetanse er å styrke lærernes kompetanse, både faglige og didaktisk. ... -
Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven “Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst” har til hensikt å identifisere hvilken kunstdidaktikk som skapes gjennom førskolelærernes ulike didaktiske strategier for å gi barna erfaringer med ... -
Lesing i samfunnsfag: En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole
(Master thesis, 2012)Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar pa handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i naturfag: Læreres oppfattelse og håndtering av lesing i naturfag på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2012)Denne studien har som hensikt å beskrive naturfaglæreres forståelse og håndtering av leseopplæringen i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet. Lesing ble implementert som en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet ... -
Min musikk - formidlet følelse eller dokumentasjon av måloppnåelse?: Om læreplanimplementering i hovedområdet formidling i musikk fordypning i videregående skole.
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven “Min musikk – formidlet følelse eller dokumentasjon av måloppnåelse?” har implementering av læreplanen for Kunnskapsløftet (LK06) i hovedområdet formidling i musikk fordypning i videregående skole som ... -
Multikulturell utdanning i et etnisk delt samfunn: - En studie av et pilotprosjekt i Kroatia
(Master thesis, 2010)Dealing with diversity can be challenging. During the last decades the world has seen an increasing number of conflicts marked by ethnical demarcation lines. This study deals with multicultural education in an ethnically ... -
Musikk som modalitet for tekstskaping: Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven ”Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster” har til hensikt å identifisere hvordan musikklytting som estetisk tilnærming fungerer i forhold til det å skrive tekster for elever på ... -
Naturfagundervisning med håndbrekket på: - Tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever
(Master thesis, 2010)Studien tar for seg tilpasset opplæring for særlig naturfagsterke elever. I 2006 slapp Eurydice sin rapport som så nærmere på hvilke spesifikke tiltak de europeiske landene hadde for sine særlig sterke elever i utdanningssystemet. ...