• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Knowing is a process, not a product": En studie av elevers begrepsoppfatninger i kjemi

Paus, Karoline Gillebo
Master thesis
Thumbnail
View/Open
613128_FULLTEXT01.pdf (1.378Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270323
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Abstract
Det har i det siste vært mye fokus på elevenes realfagskompetanse i skoledebatten. Det snakkes blant annet mye om at det viktigste for å øke elevenes kompetanse er å styrke lærernes kompetanse, både faglige og didaktisk. I den forbindelse har det også vært fokus på språk i skolen, særlig lesing og skriving i alle fag, også naturfag. Det legges mer og mer vekt på den språklige delen av opplæringen.

Alle fag har sitt eget spesifikke språk, men det sies at kjemi har et spesielt komplisert språk, mye fordi språket inneholder mange abstrakte fagbegrep. Skal elevene klare å lære seg faget, må de også lære seg disse begrepene. Hensikten med denne studien er ikke å gi en fasit på hvordan man skal styrke den språklige opplæringen i kjemi. Tanken er å kartlegge noen oppfatninger som finnes hos elever på 9. trinn, for å bevisstgjøre lærere på hva man kan møte og hva som kan oppstå av oppfatninger dersom man ikke er på vakt.

Læreplanen for Kunnskapsløftet og to læreverk for ungdomsskolen, "Trigger" og "Eureka!", dannet grunnlaget for å avgjøre hvilke begrep i kjemi som var sentrale på dette nivået i utdanningen. Empirien som trengtes for si noe om elevenes forståelse av begrepene, ble samlet inn ved hjelp av kvantitative spørreskjema, hvor 44 elever svarte på spørreskjemaene. For å kartlegge elevenes bruk av begrep i faglig samtale med hverandre ble to gruppeintervju med fire og fire elever innsamlingsmetoden, og med grubletegninger som grunnlag for den faglige samtalen. Samlet skulle resultatene kunne si noe om elevenes oppfatninger av de kjemiske begrepene.

Resultatene viser at elevenes evne til å kjenne igjen kunnskap knyttet til begrepene er tilstede hos flere. Derimot er det færre elever som klarer å bruke kunnskapen til å klassifisere stoffer, og de fleste mangler evne til å bruke begrepene selv i faglig sammenheng.

Etter å ha gjennomført denne undersøkelsen kan man si at elevenes oppfatninger rundt begrepene er mangelfull, og det er ikke vanskelig å se at tiltak for å bedre denne kunnskapen hos elevene i høyeste grad er nødvendig.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit