• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inspirasjon til naturfaginteresse

Skarland, Anders
Master thesis
Thumbnail
View/Open
613116_FULLTEXT01.pdf (3.356Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270319
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3985]
Abstract
Denne studien undersøker hva som inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse. Samfunnets behov for realfaglig kompetanse samsvarer ikke med rekrutteringssituasjonen i videregående skole og høyere utdanning og det utdannes for få realister. Flere undersøkelser viser en sammenheng mellom faglige interesser og valg av studie. Hvis grunnskoleelever utvikler naturfaginteresse kan dette øke sannsynligheten for at de velger realfag i videregående skole og i høyere utdanning. For å vite hvordan vi kan skape naturfaginteresse hos grunnskoleelever trenger vi kunnskap om hvordan elevene oppnår naturfaginteresse.

Studien benytter et mixed-method design der et kvantitativt spørreskjema og et kvalitativt dybdeintervju utgjør instrumenter for datainnsamling. Undersøkelsen fokuserer på elevstemmen og utvalget utgjør til sammen 31 norske elever fra to tiende trinn. Problemstillingen «hva inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse» belyses gjennom tre forskningsspørsmål som fokuserer på elevenes inspirasjonskilder, forskjeller mellom kjønn, samt en beskrivelse av elevenes naturfaginteresse.

Resultatene gir grunnlag for å konkludere med at det som inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse er én eller flere ytre miljøfaktorer, som kan deles inn i de fem kategoriene «inspirert av skole», «inspirert av familie», «inspirert av media» «inspirert av opplevelser» og «inspirert av andre forhold». Innenfor disse kategoriene er lærere, foreldre, tv-program og friluftsopplevelser de viktigste inspirasjonskildene. Disse inspirasjonskildene har like stor betydning for begge kjønn. Ofte virker flere inspirasjonskilder sammen når naturfaginteresse påvirkes og inspirasjonskildene kan påvirke grunnskoleelever på ulike stadium i deres liv.

Studien er et bidrag til forståelsen av grunnskoleelevers naturfaginteresse og funnene kan belyse hvilke tiltak som er aktuelle for å gjøre flere grunnskoleelever interesserte i naturfag.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit