Institutt for pedagogikk og livslang læring
Nye registreringer
-
Hvordan kan vi forstå de innsattes opplevelse av endring gjennom Reflekterende Samtaler? - Et transformativt læringsperspektiv
(Master thesis, 2024)Reflekterende samtale er en samtaleform som siden 2004, har blitt tilbudt innsatte i Trondheim fengsel og forvaringsanstalt (TFFA). Det har vært om lag 7-10 innsatte som har gjennomført reflekterende samtaler hver uke aller ... -
Heterogeneous Treatment Effects in the Incredible Years Teacher Classroom Management Programme - A Latent Profile Approach
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Heterogeneous effects from interventions often remain hidden in between-group analyses, risking overgeneralized conclusions of treatment effects. In this exploratory study, we performed latent profile analysis to unveil ... -
”... Du må faktisk tørre å gi de ansatte myndighet til å være med å bestemme”. En kvalitativ studie av hvordan ledere kan tilrettelegge kultur for medarbeiderdrevet innovasjon.
(Master thesis, 2024)Det sies at vi lever i en endringstid, hvor innovasjon og nyskaping anses å være viktige satsningsområder for virksomheters overlevelse og konkurransedyktighet. I takt med en økende globalisering, teknologiutvikling og ... -
The normative space of musical performance: Expertise and the symbolic body
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This article proposes a communicative, imitative, and reflective account of musical learning and expertise. It starts from an affirmative yet critical reading of Høffding and collaborators, notably their idea of a musical ... -
Making and Knowing Digital Pictures: Young People Displaying Visual-digital Literacies
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This article focuses on young people’s digital picture-making and the role of digital illustration applications in this process. It is based on 10 in-depth interviews with young people aged 11–20 years living in Sweden. ... -
«Heller hurpe enn haremsdame»: En kvalitativ analyse av ekspertise i norske podkaster om dating
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Dating er et sosialt fenomen som stadig fremmes gjennom ulike populærkulturelle og mediale plattformer. Et sentralt omdreiningspunkt i den offentlige debatten er at menneskers erfaring med å initiere og etablere et ... -
Conflicting norms in Danish and Norwegian educational psychology counselling
(Peer reviewed; Journal article, 2024)With rising special education expenditures in many countries, educational psychology services (EPS) have been brought to the centre of renewed attention. Educational psychology counselling plays a vital role in facilitating ... -
Navigating Collaboration: Newcomer Parents’ Perceptions and Experiences with Norwegian Schools
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This qualitative study explores the perceptions and experiences of six newcomer parents from different countries (Afghanistan, Syria, Iran, Chile, Russia, and Ukraine) regarding their collaboration with Norwegian schools. ... -
"Uten blanke ark" En kvalitiativ studie av samarbeid med PPT i overgangen fra barnehage til skole.
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet har som hensikt å undersøke hvordan barnehage og skole samarbeider med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste i overgangen fra barnehage til skole. Studien er avgrenset til samarbeidet knyttet til barn ... -
Universitetspedagogikk på fagets premisser – eksempler fra det medisinsk-pedagogiske feltet
(Chapter, 2024)Although educational development is traditionally conducted in interdisciplinary groups, there is a growing need for subject-specific pedagogical training. This chapter explores the relations between interdisciplinary and ... -
Psychological Sense of Community in Recovery Processes of Emerging and Older Adults: Ideological Antecedents and Implications for Public Health
(Journal article; Peer reviewed, 2025)Across the world, governments are struggling to help people recover from substance use problems. Due to their particular risk factors, two age groups are of special interest to public health: emerging adults and older ... -
Unge voksnes frafall fra arbeidslivet og utdanning på grunn av psykiske lidelser
(Bachelor thesis, 2024) -
Rollen som rådgiver: Tilpasning og relasjon i arbeidet med ADHD-elever
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven tar for seg hvordan rådgivningsferdigheter oppleves som relevante og anvendes i arbeidet med elever med ADHD i videregående skole. Gjennom en kvalitativ tilnærming undersøker jeg hvordan rådgivere kan tilpasse ... -
Barriers and facilitators for social inclusion among people with concurrent mental health and substance use problems. A qualitative scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background People with concurrent mental health and substance use problems are among the most socially excluded groups in our society, yet little attention has been paid to what socially excluded people see as central ... -
The transformative power of representation among youth: Towards appreciating diversity and inclusion in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2025)In Norway, contemporary challenges linked to racism, discrimination, and social exclusion advocate for original approaches to enhance inclusion and appreciation of diversity. In this article, we draw on empirical material ... -
Relasjonsbygging i nettbasert veilederutdanning: En kvalitativ studie av veilederes opplevelser
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne studien utforsker hvordan studenter opplever muligheten til å bygge relasjoner til medstudenter og undervisere i nettbasert veilederutdanning. Forskningskonteksten er et karriereveiledningsemne som ble nettbasert ... -
En studie av rådgiveres opplevelser av emosjonell involvering i klienthistorier og selvivaretakelse
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å utvikle ny kunnskap om emosjonell involvering og selvivaretakelse blant rådgivere. Med dette som målet ved studien lyder problemstillingen som følger: «Hvordan opplever et utvalg rådgivere å ... -
Betydningen av det psykososiale skolemiljøet for elever med funksjonsnedsettelse: En scoping review
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker betydningen av det psykososiale skolemiljøet for den psykiske helsen til barn med funksjonsnedsettelser. Ifølge opplæringsloven § 9a-1 har elever en individuell rett til et godt ... -
Friluftsliv Through a Chilean Lens: Navigating Outdoor Life in Norway as Migrant Children and Parents
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan chilenske barn og deres foreldre i Norge forholder seg til friluftsliv –en sentral del av norsk identitet, knyttet til utendørsliv, glede og selvstendighet. Gjennom en barneorientert, ... -
Når prioriteringer møter følelser: unge voksnes livsvalg innen utdanning og kjærlighet
(Master thesis, 2024)I overgangen til voksenlivet må unge voksne navigere en kompleks virkelighet, hvor samfunnsmessige normer og forventninger påvirker deres valg innen utdanning og romantiske relasjoner. Mennesket tar ofte livsvalg under ...