Forebygging av problematferd
Abstract
Denne masteroppgaven handler om forebygging av problematferd i skolen. Formålet har vært å få økt kunnskap om hvordan en kontaktlærer håndterer og reflekterer rundt arbeidet med forebygging av problematferd i klasserommet. Problemstillingen er derfor utformet som følgende: Hvordan håndterer en femteklasselærer forebygging av problematferd i klasserommet, og hvordan reflekterer hun over det hun gjør? For å søke svar på problemstillingen ble det utformet tre forskningsspørsmål: Hvordan forebygger læreren problematferd ved bruk av relasjonen hun har til elevene?Hvordan forebygger læreren problematferd gjennom klasseledelse?Hvordan forebygger hun problematferd gjennom å tilpasse undervisningen?
I datainnsamlingen ble det benyttet en kvalitativ metode, med en mikroetnografisk tilnærming. Vi fulgte en femteklasselærers håndtering av forebygging i klasserommet gjennom observasjoner, og undersøkte hvordan hun reflekterte over arbeidet ved hjelp av to intervju, før og etter observasjonsperioden. Datamaterialet er analysert ved bruk av en tematisk analyse, og resultatene er sett i lys av tidligere forskning, lovverk og relevant teori.
Studiens funn viser for det første at kontaktlæreren bruker positive lærer-elev-relasjoner i arbeidet med forebygging av problematferd i klasserommet. Læreren bruker tiden i og utenom undervisningen for å danne gode relasjoner til elevene sine. De gode relasjonene er utgangspunktet for et godt læringsmiljø, og er med på å redusere elevenes ønske om å teste grenser. For det andre bruker læreren en autoritativ tilnærming til klasseledelse. Her blir balansen mellom de to dimensjonene varme og tydelighet sentrale i lærerens arbeid med forebygging av problematferd. Læreren balanserer disse etter det hun anser er behovet til elevene, som igjen bunner i verdien av positive lærer-elev-relasjoner. For det tredje forebygger læreren problematferd gjennom å tilpasse undervisningen. Dette skjer blant annet gjennom at krav og forventninger tilpasses etter elevens utgangspunkt, hvor læreren blir sentral i elevenes utvikling av sitt fulle potensial. At elevene har forventning om å mestre skolehverdagen er en sentral faktor i lærerens arbeid med forebygging av problematferd. This master's thesis addresses the prevention of externalizing behavior in schools. The purpose has been to gain increased knowledge about how a fifth-grade teacher handles and reflects on the work of preventing externalizing behavior in the classroom. The research question is therefore formulated as follows: How does a fifth-grade teacher handle the prevention of externalizing behavior in the classroom, and how does she reflect on what she does? To seek answers to the research question, three research sub-questions were formulated: How does the teacher prevent externalizing behavior through the relationships she has with the students? How does the teacher prevent externalizing behavior through classroom management? How does she prevent externalizing behavior by adapting the instruction?
In the collection of data, a qualitative method with a micro-ethnographic approach was used. We followed a fifth-grade teacher's handling of prevention in the classroom through observations and examined how she reflected on the work through two interviews, before and after the observation period. The data material was analyzed using a thematic analysis, and the results are viewed in light of previous research, legislation, and relevant theory.
The findings of the study first show that the fifth-grade teacher uses positive teacher-student relationships in the work of preventing externalizing behavior in the classroom. The teacher uses time both during and outside of instruction to form good relationships with her students. These good relationships form the basis for a good learning environment and help reduce the students' desire to test boundaries. Secondly, the teacher uses an authoritative approach to classroom management. Here, the balance between the two dimensions of warmth and clarity is central in the teacher's work on preventing externalizing behavior. The teacher balances these according to what she perceives as the students' needs, which is rooted in the value of positive teacher-student relationships. Thirdly, the teacher prevents externalizing behavior by adapting the instruction. This happens, among other things, by adjusting demands and expectations to the student's starting point, where the teacher becomes central in the students' development of their full potential. The students' expectation of mastering the school day is a central factor in the teacher's work on preventing externalizing behavior.