Barnehage og skole: sammen hånd i hånd? Et utvalg barnehage- og grunnskolelærere sine perspektiv på overgangen fra barnehage til skole
Abstract
Det ble lovet en mer lekende tilnærming til barna inn i førsteklasse, da seksårsreformen ble innført i den norske skolen i 1997. Likevel er kvaliteten på overgangen mellom barnehagen og skolen fortsatt et mye omdiskutert tema, som enda er oppe til samfunnsdebatt (Norkyn et.al, 2021). Er det slik at praktiseringen av overgangen ikke ble helt som tiltenkt? I og med at overgangen mellom barnehagen og skolen fortsatt er et så høyst aktuelt tema, hadde vi et sterkt ønske om å undersøke hvordan arbeidet med overgangsprosessen mellom barnehagen og skolen oppleves av yrkesutøverne. I denne studien har vi derfor valgt å utforske og belyse temaet overgang, fra perspektivet til et utvalg profesjonsutøvere fra begge instansene. For å se nærmere på erfaringene og opplevelsene til barnehagelærere og grunnskolelærere angående overgangsprosessen, benyttet vi oss av en kvalitativ forskningsmetode. Ved bruken av semistrukturerte forskningsintervjuer, fikk vi et innblikk i informantene sine perspektiver. Dette har gjort at vi har fått fanget opp refleksjonene og opplevelsene til barnehagelærerne og grunnskolelærerne, og fått en forståelse av deres rolle og erfaringer i overgangsprosessen. Vi valgte tidlig i prosessen med denne studien, å avgrense oss til barnehager og skoler i Trondheim. I den sammenheng er all data innhentet i møte med fem barnehagelærere og fem grunnskolelærere innad i Trondheim.
I analyseprosessen av intervjuene, kom det frem flere erfaringer blant de ti informantene. Noen av barnehagelærerne og grunnskolelærerne uttrykte tilfredshet med aspekter av den eksisterende overgangsprosessen, hvor andre pekte på betydelige utfordringer og mulige mangler. Det kom frem ulike viktige temaer i analysen, hvor blant annet bedre kommunikasjon og samarbeid mellom barnehager og skoler kom tydelig frem. Et annet funn i analysen var flere av informantene sitt ønske om det å forholde seg til de felles implementerte retningslinjene for overgangssituasjoner mellom barnehagen og skolen, som eksempelvis Trondheim kommune sin plan for overgang. Noen presenterte også behovet for mer tilpassede ressurser for å kunne støtte barna bedre i overgangen. Funnene som har kommet frem under forskningsprosessen vår, kan vise til viktigheten av å lytte til barnehagelærerne og grunnskolelærerne sine erfaringer når det gjelder overgangsprosessen mellom barnehagen og skolen. På bakgrunn av informantene sine utsagn, vises det til rom for forbedring når det gjelder samarbeidet mellom barnehager og skoler. Det kan også oppleves som et behov for mer støtte i form av ressurser og eventuelle felles tiltak. I forskningen er hovedfunnet at barnehagelærere og grunnskolelærere kan ha ulike perspektiver på barns identitet i overgangen fra barnehage til skole. Barnehageinformantene våre kan ha et essensielt syn på barn, og lærerinformantene våre kan ha et relasjonelt syn på barn. Disse perspektivene kommer fra datamaterialet vårt, da på grunn av måten informantene omtalte barna. Ut ifra hvordan informantene ytret seg under intervjuene, ble vi derfor interessert i hvilket barneperspektiv som kunne ligge til grunn for deres uttalelser. Det at både barnehagelærerne og grunnskolelærerne skal forholde seg til en felles overgangsplan kan derfor sees på som utfordrende, på bakgrunn av de mulige forskjellige barneperspektiver. Vår forskning gir derfor et viktig innblikk i voksenrollen sitt møte med overgangsprosessen mellom barnehagen og skolen, og viser til det mulige behovet for en tilnærming til overgang som tar hensyn til begge instansene sine perspektivene. A more playful approach for children entering first grade was promised when the six- year-old reform was introduced in Norwegian schools in 1997. However, the quality of the transition between kindergarten and school remains a much-debated topic, still up for public discussion (Nordkyn et al., 2021). Is it the case that the implementation of the transition did not go as intended? Given that the transition between kindergarten and school remains such a highly relevant topic, we had a strong desire to investigate how the transition process between kindergarten and school is experienced by professionals. In this study, we have therefore chosen to explore and illuminate the topic of transition from the perspective of a selection of professionals from both institutions. To closely examine the experiences and perceptions of kindergarten teachers and primary school teachers regarding the transition process, we employed a qualitative research method. By using semi-structured research interviews, we gained insight into the informants' perspectives. This allowed us to capture the reflections and experiences of the kindergarten teachers and primary school teachers, and to understand their roles and experiences in dealing with the transition process. Early in the study, we decided to limit ourselves to kindergartens and schools in Trondheim. Consequently, all data were collected through meetings with five kindergarten teachers and five primary school teachers within Trondheim.
In the analysis process of the interviews, several experiences among the ten informants emerged. Some kindergarten teachers and primary school teachers expressed satisfaction with aspects of the existing transition process, while others pointed out significant challenges and potential shortcomings. Various important themes emerged in the analysis, including the need for better communication and collaboration between kindergartens and schools. Another finding in the analysis was that several informants expressed a desire to adhere to the commonly implemented guidelines for transition situations between kindergarten and school, such as Trondheim municipality’s transition plan. Some also presented the need for more tailored resources to better support children in the transition. The findings from our research process highlight the importance of listening to the experiences of kindergarten teachers and primary school teachers regarding the transition process between kindergarten and school. Based on the informants' statements, there is room for improvement in the collaboration between kindergartens and schools. There also appears to be a need for more support in the form of resources and possibly joint initiatives. The main finding in the research is that kindergarten teachers and primary school teachers may have different perspectives on children's identity in the transition from kindergarten to school. Our kindergarten informants may have an essential view of children, while our schoolteacher informants may have a relational view of children. These perspectives are derived from our data material, based on how the informants referred to the children. Based on how the informants expressed themselves during the interviews, we became interested in what child perspective might underlie their statements. The fact that both kindergarten teachers and primary school teachers are expected to adhere to a common transition plan can therefore be seen as challenging, due to the possible different perspectives on children. Our research thus provides an important insight into the role of adults in the transition process between kindergarten and school, and highlights the potential need for an approach to the transition that takes into account the perspectives of both institutions.