Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Uthus, Marit"
-
Den mentaliserende leder- sinnets balansekunstner - En studie av fem ledere i Artilleribataljonen sine erfaringer med å ta i bruk mentalisering i medarbeidersamtaler
Melgård, Øyvind (Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er lederes erfaringer med å ta i bruk mentalisering i lederskapet. Studien har valgt å bruke medarbeidersamtaler i Artilleribataljonen i Forsvaret som undersøkelsesarena. Hensikten er å skape innsikt ... -
"Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne" : en kvalitativ studie om helse i småskolen sett fra læreres perspektiv
Schønning, Charlotte (Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse blant elevene i småskolen. Med forskningen min ønsket jeg å fokusere på skolen som en forebyggende og helsefremmende arena, og da nærmere bestemt på lærerens rolle i dette ... -
Elevene representerer på en måte det vi som system ikke får til
Wikerholmen, Mina Friis (Master thesis, 2020)Eksistensen av segregerte smågruppebaserte opplæringstiltak eller alternative skoler har vært og er omstridt, da eksistensen i seg selv rokker ved den rådende inkluderingspolitikken den norske skole bygger på. Alternative ... -
En sakte forvandling. En kvalitativ studie av elevers erfaringer med å lære om psykisk helse i skolen
Klomsten, Anne Torhild; Uthus, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen belyser skoleelevers erfaringer med å lære om psykisk helse i en skolekontekst. Studien bygger på kvalitative intervju med 16 elever på 9. trinn i ungdomsskolen. Funnene viser at elever som har hatt ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen - sett i et lærerperspektiv
Røros, Randi (Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er læreres refleksjoner om egen rolle og praksis knyttet til fagfornyelsen og folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolefagene. Formålet med oppgaven er å etablere en bevisstgjøring ... -
Introverte verdier - En kvalitativ intervjustudie av introverte ledere i Heimevernet og deres verdier
Unsgård, Ingrid Alma (Master thesis, 2017)I denne studien ble tre introverte ledere dybdeintervjuet om sine erfaringer om det å lede ut ifra sine verdier i Heimevernet. Fokuset ble rettet mot hvordan de opplevde det å lede ifra et introvert perspektiv og hvordan ... -
''Jeg er jo en lærer, jeg har ikke utdanna meg for å drive med krisehåndtering'' - En kvalitativ studie av læreres erfaring med elever i krise
Wego, Helene (Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er læreres erfaringer i arbeidet med elever i krise, i spennet mellom å skulle gi eleven omsorg, og å støtte eleven i å møte skolens krav. Studien vektlegger den typen krise som oppstår når en ... -
"Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha bestemt"- en kvalitativ studie med fokus på elever sine erfaringer med medvirkning, mestring og selvoppfatning i spesialundervisning
Wold, Hege Wang (Master thesis, 2020)Forskning viser at elever som mottar spesialundervisning i Norge, i liten grad får medvirke i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017; Sagen & Ytterhus, 2014). Videre viser både nasjonal og internasjonal ... -
Karakterfri undervisning i ungdomsskolen - En kvantitativ studie om forskjeller mellom elevers opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med og uten karakterfri underveisvurdering
Smisethjell, Trine (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke forskjeller i elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med karakterfri underveisvurdering og ungdomsskoler med underveisvurdering med karakterer. ... -
“Maybe the kids need to decide a little?”: Trust and Relatedness through Increased Self-Determination - A qualitative study regarding third grade pupils' self-determination in light of social roles and relations
Engesbak, Oda Sofie (Master thesis, 2021)Temaet for denne studien har vært selvbestemmelse i lys av sosiale roller og relasjoner. Forskningen har foregått innenfor rammene til TIL-modellen, som er en praktisk-didaktisk modell utviklet av Skaalvik and Skaalvik ... -
Med hjertet i hånden - En kvalitativ undersøkelse av biblioteksjefers erfaring med mestring
Soleim, Elisabeth (Master thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å undersøke tre biblioteksjefers erfaringer med mestring, og da spesielt den mestringen de opplever når deres egne verdier settes på prøve i møte med ytre krav som ressursmangel, lovverk ... -
Motivasjon hos elever med lese - og skrivevansker
Gullberg, Lise-Marie (Master thesis, 2016) -
Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad!
Risheim, Kristin (Master thesis, 2021)I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ... -
Psykisk helse i skolen
Kjellesvik, Kristina (Master thesis, 2017)Forskning viser at rapportering av psykiske plager er høy blant dagens ungdom. Disse plagene knyttes i stor grad til symptomer på stress og bekymringer i hverdagen (Bakken, 2016). Fra politisk hold, blir skolen trukket ... -
Selvbestemmelse og motivasjon hos en minoritetsspråklig elev: En kvalitativ intervjustudie innenfor rammen av TIL-modellen
Dørum, Kristin (Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er selvbestemmelse og motivasjon hos en minoritetsspråklig elev innenfor rammene av TIL-modellen, en praktisk-didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset opplæring og legge til rette ... -
Selvregulering for en elev med blindhet : en kvalitativ studie innenfor rammen av "TIL-modellen", en didaktisk modell for tilpasset opplæring
Knudsen, Lene Marie (Master thesis, 2016)Temaet for denne kvalitative studien er en elev med blindhet sin erfaring med selvregulering, i et klasserom der lærere praktiserer TIL-modellen; en modell for tilpasset opplæring. TILmodellen har til hensikt å fremme ... -
Selvregulering hos elever med generelle lærevansker - En kvalitativ studie innenfor rammen av TIL-modellen, en didatisk modell for tilpasset opplæring
Føll, Irina (Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er spesialpedagogenes erfaringer i praktisering av TIL-modellen, en praktisk didaktisk modell som har til hensikt til å bidra til tilpasset opplæring og fremme selvregulering hos elever med generelle ... -
Selvregulering hos en elev med ADHD
Bergan, Hanne Hegg (Master thesis, 2016)Temaet i denne studien har vært selvregulering for en elev med ADHD innenfor rammene av TIL-modellen, en praktisk didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset opplæring (Skaalvik & Skaalvik, 1988, 1996, 2013). ... -
Selvregulering hos pliktoppfyllende høyt presterende elever - En kvalitativ studie innenfor rammen av TIL-modellen
Selbyg, Fride Karoline (Master thesis, 2018)Denne studien handler om pliktoppfyllende høyt presterende elevers erfaringer med TIL-modellens tilrettelegging for selvregulering. TIL-modellen er en praktisk didaktisk modell som har til hensikt å bidra til tilpasset ... -
Spesialpedagogenes oppfatning av sin rolle i en skole for alle: Idealer, realiteter og belastninger
Uthus, Marit (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:372, Doctoral thesis, 2013)I dybdeintervju formidler 11 spesialpedagoger hvordan de opplever arbeidet sitt. Studien tar sikte på å fremskaffe ny forståelse av spesialpedagogenes arbeid og arbeidsforhold i en skole med mål om inkludering. En overordnet ...