Med hjertet i hånden - En kvalitativ undersøkelse av biblioteksjefers erfaring med mestring
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke tre biblioteksjefers erfaringer med mestring, og da spesielt den mestringen de opplever når deres egne verdier settes på prøve i møte med ytre krav som ressursmangel, lovverk og forventninger fra brukere, samfunn, ledelse og politikere. Hensikten har vært å belyse et felt som det tidligere har vært forsket lite på og derigjennom være med å gi ny kunnskap om en yrkesgruppe.
Dette har jeg gjort gjennom en kvalitativ tilnærming. Jeg har gjennom dybdeintervju med biblioteksjefer og ved å bruke Tjoras (2017) SDI-metode til analyse av empiri, utledet tre konsepter for drøfting. De tre konseptene som er drøftet er: 1) Hva er biblioteket for 3 norske biblioteksjefer, 2) Belastninger i arbeidet som biblioteksjef og 3) Gledene i arbeidet.
For å svare på problemstillingen “Hvordan erfarer biblioteksjefer å mestre arbeidet sitt i spennet mellom egne verdier og ytre krav?”, har jeg argumentert for at bibliotekaryrket er en verdiforankret profesjon med bakgrunn i Wigfield & Eccles (1992) teori om forventninger og verdier. Belastningen i arbeidet er drøftet med bakgrunn i teori om dissonant miljø Rosenberg (1977), teori om kognitiv dissonans Festinger (1962) og teori om forventninger og verdier Wigfield & Eccles (1992). Gledene i arbeidet er drøftet i lys av teori om human agency (Bandura, 2001, 2006) og teori om self-efficacy (Bandura, 1977).
Det viktigste funnet i denne studien, slik jeg ser det, er at på tross av de belastningene som biblioteksjefene opplever, kjenner de også stor glede over arbeidet sitt og står på for å gi brukerne av biblioteket sitt de best mulige tjenestene de kan, basert på ressursene som er tilgjengelige. På tross av at flere av dem påpeker at de “får brukt seg nesten for mye” i arbeidet sitt, opplever de mestring og fremstår som agenter i eget yrkesliv.