Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200"
Viser treff 41-60 av 190
-
Effektiv overføring av kunnskap og å lære bort arbeidsoppgaver i en prosessindustribedrift
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien har vært å finne beste praksis i opplæringssituasjoner slik at den som lærer bort, den som lærer og avdelingen en jobber i er fornøyd, i betydning at energien og tiden lagt ned i opplæringsarbeidet ... -
Elever som strever med utagerende atferd på 1.trinn - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer tre lærere har med å minske risikofaktorer og styrke beskyttelsesfaktorer hos elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar for seg temaene resiliens og utagerende atferd. Formålet med studien er å redegjøre for hvilke risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer tre lærere har observert hos elever med utagerende atferd, og deres ... -
Elevers psykiske helse i skolen - En kvantitativ og kvalitativ studie om sammenhenger mellom ulike sosiale støtterelasjoner, emosjonelle problemer og intensjoner om å slutte på videregående skole i Trøndelag fylke
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke betydningen av ulike støtterelasjoner når det gjelder emosjonelle problemer og intensjonen om å slutte på videregående skole. Vår deltakelse i samarbeidsprosjektet ... -
En gylden sirkel - En kvantitativ undersøkelse av hva som motiverer en taekwon-Do instruktør
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien har vært å se på hva som motiverer en instruktør i Taekwon-Do. Det ble undersøkt om det var ulikheter i forhold til i instruktørenes motivasjon og det basert på hvor de underviser i Norge, ... -
En kritisk diskursanalyse av konstruktene mentalisering, Theory of Mind og refleksiv fungering, samt en kritisk diskursanalyse av mentaliseringsteori, samt en beskrivelse av en barnehagepraksis hvor mentalisering utgjør grunnsynet
(Master thesis, 2018)Mentalisering beskrives av mange som en evne som er vesentlig i barns lek og mestring, men allikevel noe som ikke er medfødt. Den må derfor utvikles i relasjon og samhandling med andre. Metoden i masteroppgaven er kritisk ... -
En kvalitativ intervjustudie om hvilke opplevelser og erfaringer foreldre har i møte med Pedagogisk-psykologisk tjeneste
(Master thesis, 2018)Denne studien baserer seg på forskningsintervju med tre foreldre som har barn med behov for hjelp fra pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT). Intervjuene skulle undersøke hvilke erfaringer og opplevelser foreldrene har ... -
En kvalitativ intervjustudie om tre spesialpedagogers erfaringer med å arbeide for å skape et inkluderende miljø for barn med cochleaimplantat i barnehagen
(Master thesis, 2017)Historisk sett har det ikke vært mulig å gi medisinsk behandling for å bedre hørselen. Men i løpet av de siste 30 årene har det blitt utviklet en revolusjonerende behandlingsmetode kalt cochleaimplantat (CI). I denne ... -
En kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved et norsk universitet opplever egne muligheter og vilkår for læring og utvikling på arbeidsplassen
(Master thesis, 2018)Dagens samfunn utvikler seg i raskt tempo, og en konsekvens av dette er at nyutdannede ikke lenger er ferdig utlært. Dette har ført til at arbeidsplassen har overtatt noen av utdanningsinstitusjonens oppgaver, som læring ... -
En kvalitativ studie av læreres opplevelser med skolers tilrettelegging for utvikling av lærerollen i forbindelse med ungdomsbedrift
(Master thesis, 2018)Denne studien belyser læreres opplevelser av hvordan skolen legger til rette for utvikling av lærerrollen, i forbindelse med entreprenørskapsfaget Ungdomsbedrift. Hensikten med studien er å undersøke hvordan skoler gjennom ... -
En kvalitativ studie av risiko- og beskyttelsesfaktorer blant fosterbarn i skolen - Hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer finner vi hos barn og unge oppvokst i fosterhjem med tanke på deres skolegang?
(Master thesis, 2018)Temaet for min oppgave er risiko- og beskyttelsesfaktorer for barn og unge oppvokst i fosterhjem. Fokuset mitt har vært rettet mot hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer som viser seg gjeldende for fosterbarns skolegang. ... -
Endring i selvverd - En kvantitativ studie om endring i selvverd hos elever i videregående skole
(Master thesis, 2018)Dette er en longitudinell studie som har til hensikt å undersøke hvilke faktorer som forklarer selvverd hos elever ved 1. og 2. trinn på videregående skole. I tillegg undersøkes det hvilke faktorer som viser størst effekt ... -
Endringspotensialet i utenforskap på skolen - En kvalitativ studie av endringspotenspotensialet i det sosiale miljøet på skolen
(Master thesis, 2018)I denne studien ønsker jeg å undersøke om endringer i pedagogisk praksis kan endre sosiale posisjoner hos ungdom i videregående skole. Ensomhetsstatistikken i skolen på nåværende tidspunkt er stabil, det ser derfor ikke ... -
Ensomhet blant ungdom - En kvantitativ studie om individuelle og klasserelaterte faktorers sammenheng med ensomhet
(Master thesis, 2018)Ensomhet har stor betydning for helse og livskvalitet. De senere årene har ensomhet fått økt oppmerksomhet her til lands. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke individuelle og klasserelaterte faktorer som ... -
Erfaringer i arbeidet med det psykososiale miljøet på skolen som ledd i rusforebyggende arbeid
(Master thesis, 2018)Temaet for denne oppgaven er bruk av illegale rusmidler blant elever i ungdomsskolen. I følge Opplæringsloven har alle elever rett til et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringsloven, 1998, § 9A-2). ... -
Et arbeidsgiverperspektiv på ansettelse av personer med nedsatt funksjonsevne - En Q-metodologisk studie som utforsker sammenhengen mellom arbeidsgiveres holdninger til personer med nedsatt funksjonsevne og ansettelse
(Master thesis, 2019)The purpose of the study is to explore the connection between employers' attitudes towards people with disabilities and employment, through the following the research question; What attitudes do employers have towards ... -
Et helhetlig perspektiv på kvalitetssikring av ungdomsstraff og ungdomsoppfølging - En Q-metodologisk studie som tar i bruk rådgivningsteori for å utforske hva som ligger bak utsagnet ”KOG er selve kvalitetssikringen i ungdomsstraff og ungdomsoppfølging”
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven utforskes hva som ligger bak utsagnet ”KOG er selve kvalitetssikringen i ungdomsstraff og ungdomsoppfølging”. KOG er et tverrfaglig team som vurderer hvem som passer til ungdomsstraff og ungdomsoppfølging, ... -
Et trygt psykososialt skolemiljø - en intervjustudie av rektorers tanker om skolens arbeid mot mobbing
(Master thesis, 2018)Mobbing er en stor utfordring skolen må forholde seg til hver dag, og mange elever opplever dessverre å bli utsatt for krenkelser i løpet av sin tid på skolen. Dette aktualiserer hvorfor forskningsmiljøet og skolen bør ... -
Exploring Children's Conceptualizations of Children
(Master thesis, 2018)Using a social constructionist perspective, the present research study explored conceptualizations of children by asking a select group of children living in Norway to discuss ideas that they can relate to the term “children.” ... -
Faktorer ved skolen som kan bidra til skolevegring - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom angst, skolevegring og et prestasjosorientert læringsmiljø blant elever i VG1
(Master thesis, 2018)Norske elevers stadige dårligere psykiske helse, men bedre prestasjon på skolen har blitt diskutert mye i den offentlige debatten. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan faktorer ved skolen, som læringsmiljøet kan bidrar ...