Endring i selvverd - En kvantitativ studie om endring i selvverd hos elever i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2577239Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en longitudinell studie som har til hensikt å undersøke hvilke faktorer som forklarer selvverd hos elever ved 1. og 2. trinn på videregående skole. I tillegg undersøkes det hvilke faktorer som viser størst effekt på endring i selvverd. Dette er en kvantitativ studie som bygger på undersøkelser gjennomført via prosjektet «Elevers opplevelse i skolen», som er i regi av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Sør-Trøndelag fylkeskommune. Dataene ble innhentet via spørreskjema som over 2000 elever besvarte.
Resultatene viser at selvverd har størst sammenheng med fysisk selvoppfatning, coping (mestring), sosial selvoppfatning, emosjonelle problemer og selvvurdering av kompetanse. Fysisk selvoppfatning forklarer mest av variansen i selvverd hos elevene, deretter forklarer coping og sosial selvoppfatning mest. Det er altså utseende, mestring av utfordringer og følelse av å være likt som er de mest avgjørende faktorene for selvverd.
Ettersom studien også har til hensikt å undersøke hvilke av variablene som kan være med å forklare endring i selvverd, ble Cohens d benyttet som effektmål. Utvalget ble fordelt på kjønnsgrupper basert på om de har hatt økning eller nedgang i selvverd fra VG1 til VG2. Resultatene viste at det var endring i fysisk selvoppfatning og coping som hadde størst effekt på endring i selvverd hos alle gruppene. Sosial selvoppfatning hadde betydelig effekt på økning i selvverd, mens emosjonelle problemer hadde betydelig effekt på nedgang i selvverd. Dette gjaldt hos begge kjønn. Ved forebygging eller tiltak for å bedre elevers selvverd, vil økt forståelse for hvordan selvverd påvirkes, gi indikasjoner på hvilke områder det er viktig å fokusere på.