Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200"
Viser treff 21-40 av 190
-
Contemporary understanding of 'family' among socially vulnerable families and social workers in Lithuania
(Master thesis, 2019)Each person’s definition and perception of his or her family varies. Previous research has argued that the answer to the question of what is a ‘good’ or ‘bad’ family cannot be found, because we all have a distinct set of ... -
De pedagogiske lederne i barnehagen og deres ledelsesprosesser, med vekt på relasjonsledelse
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er relasjonsledelse. Du vil i oppgaven få innblikk i hva som karakteriserer tre pedagogiske lederes utvøvelse av relasjonsledelse i barnehagen. Videre vil det bli gjort rede for hvordan ... -
De stille barna - En kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelærere ivaretar de stille barna, og hvordan organiseringen kan påvirke de stille barna?
(Master thesis, 2017)Denne kvalitative forskningen retter fokuset mot de stille barna i barnehagen. Formålet med dette studiet er å få frem barnehagelærernes og spesialpedagogens tanker, erfaringer og refleksjoner knyttet til deres arbeid med ... -
De viktige barnestemmene - Barn og unge i sorg: En kvalitativ studie over fire unge kvinners erfaringer og behov til skolen og medelever når sorgen rammet
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er barn og unges forventinger og erfaringer til lærere og medelever etter å ha mistet en av sine foresatte. Formålet med studien har vært å skape en større innsikt og forståelse for hva en sorgprosess ... -
Den mentaliserende leder- sinnets balansekunstner - En studie av fem ledere i Artilleribataljonen sine erfaringer med å ta i bruk mentalisering i medarbeidersamtaler
(Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er lederes erfaringer med å ta i bruk mentalisering i lederskapet. Studien har valgt å bruke medarbeidersamtaler i Artilleribataljonen i Forsvaret som undersøkelsesarena. Hensikten er å skape innsikt ... -
''Det beste for familien er at vi er samkjørte'' - En kvalitativ studie om hvordan ulike fagpersoner i en kommune opplever bruken av «Sjekkliste for Det Gode Samarbeidet»
(Master thesis, 2018)Tverrfaglig samarbeid kan være krevende, men når man får det til å fungere godt, vil det samlede tilbudet til barnet/ungdommen oppleves bedre koordinert, og være mer tilpasset den enkelte. For å sikre god kvalitet i det ... -
''Det er en tung prosess å komme seg ut'' - En kvalitativ undersøkelse av ungdom som har avbrutt videregående og deres erfaringer med oppfølging i ungdomsprosjektet
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdom som har vært med i tiltaket Ungdomsprosjektet har opplevd sin deltakelse, og hvorvidt de opplever at prosjektet har bidratt til å endre deres livssituasjon. Ungdomsprosjektet ... -
''Det er godt å snakke med andre om hverdagen og barna våre'' - Om betydningen av ICDP – veiledning i foreldrerollen
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar for seg foreldreveiledning. Det er noe som jeg har vært opptatt av i flere år. I arbeidet mitt i PPT Sula, har jeg erfart at veiledning av foreldre er noe det er behov for og noe som kan ha betydning for ... -
''Det er jo ikke det at de er født med noen feil, liksom. De blir født inn i feil, hvis du skjønner.'' - Hvilke refleksjoner gjør tre grunnskolelærere seg om elevers konsentrasjonsvansker før, samt hvordan gjennomfører de oppmeldingen av en elev til PPT?
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om tre læreres refleksjoner over konsentrasjonsvansker hos elever i grunnskolen, og hva de gjør før de tar steget og eventuelt melder saken til Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (PPT). Problemstillingen ... -
''Det er viktig at eleven føler seg sett, høyrt og forstått'' - Ein kvalitativ studie om skulerådgjevarar sine erfaringar med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen
(Master thesis, 2018)I denne studien har eg undersøkt korleis skulerådgjevarar beskriv sitt arbeid med å skape tillitsfulle relasjonar til elevar i ungdomsskulen. Skulekvardagen er hektisk, og det kan vere ei utfordring å få nok tid til å skape ... -
«Det går litt på den stoltheten de kjenner» - En kvalitativ studie om tre læreres arbeid for å fremme elevers ferdigheter til planlegging
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er å få innsikt i hvordan tre lærere jobber med å fremme elevers ferdigheter til planlegging. Å mestre planlegging viser seg som viktig for å fungere som agent i eget liv (Bandura, 1997; 2006; ... -
"Det som er utfordringen er at vi må finne ut all ting selv" - Friedreich Ataxia; en kvalitativ undersøkelse om hvilke erfaringer tre personer med diagnosen Friedreich Ataxia har å leve med den sjeldne diagnosen i Norge?
(Master thesis, 2018)I forskning kommer det frem at personer med en sjelden diagnose får en ekstra belastning i form av diagnosens sjeldenhet, som blant annet medfører mangelfull kompetanse i nærmiljøet. I denne studien ønsker jeg å få innsyn ... -
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse
(Chapter, 2018) -
Digitalisering i Statped. Sluttrapport fra følgeforskning.
(Research report, 2020)Digitaliseringsprosjektet i Statped har vært et omfattende prosjekt med varighet over to år. Fokus har vært på innføring av nye digitale arbeidsmåter internt og utvikling av digitale tjenester eksternt, som svar på ... -
Diskriminering og sosial ekskludering av skeive med innvandrerbakgrunn
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen presenterer funn fra en undersøkelse om levekår blant skeive med innvandrerbakgrunn i Norge. Med utgangspunkt i et interseksjonelt perspektiv analyserer vi 251 respondenters erfaringer med diskriminering ... -
Do I really not see myself at all? : a qualitative study of how leaders in an academic leadership course are affected by the expeience of receiving feedback
(Master thesis, 2016)The purpose of this thesis has been to investigate how leaders are affected by the experience of receiving feedback. I wanted to research which core elements arise when leaders with different backgrounds gain access to ... -
Dominating Perspectives on Special Needs Education In Media - A document analysis of newspaper articles contributing to the public debates on Special Needs Education in Norway from 2014 to 2017
(Master thesis, 2019)Children and young people in Norway spend a considerable amount of time in the educational system, and some students receive special needs education both in and out of the class. The compulsory inclusive school in Norway ... -
''Du kan være knakende flink assistent som gjør alt riktig om han ikke har spes.ped i ryggsekken'' - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer barnehageassistenter har med IOP og spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2017)Denne studien er gjennomført ved hjelp av forskningsintervju med fire intervjupersoner, to faglærte assistenter og to ufaglærte barnehageassistenter. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og hadde til ... -
''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliens
(Master thesis, 2018)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine ... -
''E har lært kor avslappa og konsentrert e egentlig kan vårrå'' - En kvalitativ studie av to elevers utfordringer knyttet til ADHD-relaterte vansker, og hvordan deltagelse i skoleprosjektet ''Skyting for mestring'' har hjulpet dem
(Master thesis, 2018)Denne studien tar for seg to elevers deltakelse i skoleprosjektet Skyting for mestring, ved Rennebu barne- og ungdomsskole. Videre tar den for seg hvordan prosjektet hjelper elevene med utfordringer sine tilknyttet ...