Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200"
Viser treff 41-60 av 183
-
Det gode møtet - En fenomenologisk studie med fokus på lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2015)Vi har stadig fått mer kunnskap om betydningen av å skape gode relasjoner i skolehverdagen og hvilken effekt dette har på elevenes læring. Forskning viser at læringsmiljøet har en signifikant effekt på elevenes prestasjoner ... -
"Det handler jo om det å forebygge og avhjelpe vansker da" - En kvalitativ intervjustudie om spesialpedagogisk profesjonsutøvelse i barnehagen
(Master thesis, 2016)Sammendrag Dette er en kvalitativ studie som ble gjennomført ved bruk av forskningsintervju. Det ble benyttet semistrukturerte intervju basert på en intervjuguide for å generere data. Utvalget bestod av tre spesialpedagoger ... -
Det kan jo hende at jeg er den ene voksne som de har i livet sitt som er trygg og stabil - Lærerens tilrettelegging av læringsmiljøet for elever med sårbare livsopplevelser
(Master thesis, 2014)Denne kvalitative studien har som mål å se nærmere på tre læreres opplevelser og erfaringer av hvordan læringsmiljøet kan tilrettelegges for elever med sårbare livsopplevelser. Problemstillingen er følgende; På hvilken ... -
Disabled but not unable : agancy and children with physical disability : a case study in Ghana
(Master thesis, 2016)Children with disabilities in most Ghanaian societies are considered burdens, victims of circumstances, who deserve nothing but pity. Coupled with this is the long standing cultural construction of disability as a punishment ... -
''Diverse similarities'' : early childhood care and education in Norway : perspectives from immigrant parents and teachers
(Master thesis, 2016)This study aims at analyzing diversity in child upbringing practices and institutionalized Early Childhood Education and Care (ECEC) in Norway. In view of the increased number of immigrants in the country, the study ... -
"Don't just make a decision without listening to what the child has to say". Experiences from Youth with Participation in the Child Welfare Service in Norway
(Master thesis, 2014)The purpose of this study was to investigate the experiences of youth regarding their participation in the Child Welfare Service in Norway. An additional aim was to examine how these youth experienced participation in their ... -
ECCD Practices within Childhood Disability. Perspectives and Experiences of Children with Disabilities and Caregivers in Uganda
(Master thesis, 2014)CWDs are regarded as one of the most vulnerable groups of children who are marginalised by virtue of their disability status. The different ways in which childhood disability is constructed within Ugandan societies continues ... -
Elevers motivasjon og angst for matematikk - En kvantitativ studie av kjønn, karakterer og sosiale faktorers påvirkning på elevenes motivasjon og angst for matematikk
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes motivasjon og angst for matematikk. Studien fokuserer på elever fra ungdomstrinnet, men mellomtrinnet er også med for å sammenligne motivasjon og angst for matematikk på de ... -
Elevtjeneste og lærere som støtte i videregående opplæring - en kvantitativ studie av ungdoms opplevelser av støtte fra elevtjeneste og lærere knyttet til psykisk helse og ensomhet i videregående skole
(Master thesis, 2015)Dette prosjektet har fokus på elevtjenesten og læreres støtte til elever i videregående skole. Målet med undersøkelsen er å finne ut om støtte har betydning for elevenes selvoppfatning, psykiske helse og ensomhet. Det ... -
En arbeidsgiverperspektiv på ansettelse av personer med nedsatt funksjonevne - En Q-metodologisk studie som utforsker sammenhengen mellom arbeidsgiveres holdninger til personer med nedsatt funksjonsevne og ansettelse
(Master thesis, 2019)Hensikten med studien er å utforske sammenhengen mellom arbeidsgiveres holdninger til personer med nedsatt funksjonsevne og ansettelse, gjennom følgende problemstilling: Hvilke holdninger har arbeidsgivere til ansettelse ... -
En fenomenologisk studie om utfordringer i arbeid med relasjonsbygging, i møte med elever i autisme spekteret
(Master thesis, 2016)Oppgavens tema i denne studien er relasjonsbygging og elever i autismespekteret. Ut fra dette utarbeidet jeg problemstillingen hvilke særlige utfordringer står spesialpedagoger overfor i arbeidet med relasjonsbygging, i ... -
En god lærer bryr seg - Hva gjør lærere i den videregående skolen for elever med risiko for frafall?
(Master thesis, 2014)I 1994 fikk vi lovfestet rett til videregående opplæring. Siden den gang har ca. 1/3 av elevene falt fra og ikke fullført videregående utdanning. Det er i seg selv ikke noe galt med å velge en annen vei til yrkeslivet ... -
En kritisk dialog mellom NOU:2014: Elevenes læring i fremtidens skole - Et kunnskapsgrunnlag og Hans Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk
(Master thesis, 2015)I Juni 2013 nedsatte Regjeringen ved Kongelig resolusjon et utvalg, det såkalte Ludvigsen utvalget, for å vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Utvalget kom høsten ... -
En tilnærming til den statistiske effekten av Markaskolen. En kvantitativ studie av forandringer ved elevers opplevelse av lærer-elev-relasjonen etter samarbeid med det relasjonsfremmende tiltaket Markaskolen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å måle effekten av det relasjonsfremmende utviklingstiltaket Markaskolen. Markaskolen arbeider med å være en støttespiller i arbeidet med å utvikle de relasjonelle aspektene ved læringsmiljøet, ... -
Experiences and perspectives of Children and Staff on Play, Learning, Health care and Program Implementation. A qualitative study of an ECCD Program in Urban Zambia
(Master thesis, 2014)The aim of this study is to explore and generate knowledge about cantered based ECCD as it is experienced by Orphans and Vulnerable children and staffs (adults) from the urban setting. This study was conducted at an ECCD ... -
Experiences and Perspectives of Karamojong Street girls to Intervention Programmes
(Master thesis, 2015)Nearly two-third of Kampala’s street children are from the Karamojong ethnic group. This study examined experiences and perspectives of the Karamojong street girls on interventions that were provided to improve their quality ... -
Fem pedagogiske lederes refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for økt deltakelse i lek og aktiviteter for hørselshemmede barn i barnehagen
(Master thesis, 2014)Studiens problemstilling: «Fem pedagogiske lederes refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for økt deltakelse i lek og aktiviteter for hørselshemmede barn i barnehagen.» Formål: Formålet med oppgaven var å få ...