• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En god lærer bryr seg - Hva gjør lærere i den videregående skolen for elever med risiko for frafall?

Kjelsnes, Astrid T.
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Astrid T. Kjelsnes.pdf (292.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/281124
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Sammendrag
I 1994 fikk vi lovfestet rett til videregående opplæring. Siden den gang har ca. 1/3 av

elevene falt fra og ikke fullført videregående utdanning. Det er i seg selv ikke noe galt

med å velge en annen vei til yrkeslivet enn videregående opplæring – problemet er at

sannsynligheten er stor for at man også faller utenfor ordinært arbeidsliv.

Karaktersnittet man går ut med fra ungdomsskolen har stor betydning for om man har

risiko for frafall i videregående skole. Opptak til videregående opplæring skjer i stor grad

på bakgrunn av karakterer. Dette gjør at elever med svake karakterer har en tendens til å

hope seg opp på enkelte studieretninger og/eller skoler. Den bagasjen elevene har med

seg gjennom ti år i grunnskolen utgjør en rammefaktor som lærerne i den videregående

skolen ikke har mulighet til å endre. Men er det tenkelig at frafallet har å gjøre med at

opplæringen i den videregående skolen ikke er inkluderende nok?

Det er utarbeidet flere strategier for å motarbeide risiko for at elever faller fra i den

videregående skolen, slik som bl.a «Ny giv»-prosjektet og «Fellesfag, yrkesretting og

relevans (fyr)». Felles for disse strategiene er at de har en tilnærming til utfordringene på

et systemnivå. Fra Hattie (2009) veit vi at læreren og lærerens interaksjon med elevene er

det som har sterkest effekt på elevenes faglige utbytte.

Denne oppgavens problemstilling tar derfor utgangspunkt i hvilke strategier læreren kan

bruke i klasserommet i den daglige undervisningen for å motarbeide frafall og spør: Hva

gjør lærere i den videregående skolen for elever med risiko for frafall?

Problemstillingen søkes besvart ved kvalitative intervjuer med lærere i den videregående

skolen i Trondheim, som underviser klasser med opphoping av elever i risikosonen for

frafall, og finner at vekt på å utvikle gode relasjoer mellom lærer og elev både kan være en

beskyttende faktor mot frafall og et grunnlag for at læring kan finne sted.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit