Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Subject "VDP::Social science: 200"
Now showing items 61-80 of 183
-
"Forebygging er tett samarbeid, tett foreldresamarbeid, å være tett på ungene på avdeling og god på å observere." En kvalitativ intervjustudie av tre barnehagelæreres refleksjoner over barnehagens forebyggende arbeid knyttet til de minste barna
(Master thesis, 2015)Dette er en kvalitativ studie med barnehagen som forskningsfelt. Studiens problemstilling lyder som følger: ««Hvordan opplever tre barnehagelærere barnehagens forebyggende arbeid knyttet til de minste barna?» For å belyse ... -
Foreldres tvil og tru om eittåringen ibarnehagen : ein kvalitativ studie om foreldres tankar om eittåringen i barnehagen
(Master thesis, 2016)Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk-Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. Hovudtemaet for denne oppgåva, og følgjande problemstilling er: Kva tankar har foreldre om eittåringar ... -
Fosterhjem og skole - grunnsteiner i fosterbarnas liv - En kvalitativ studie av fosterbarnas erfaringer med skole/utdanning og hvilken betydning fosterhjemmet har hatt for deres liv
(Master thesis, 2014)Målet med undersøkelsen har vært å få frem tre tidligere fosterbarns erfaringer med skole og utdanning og hvilken betydning fosterhjemmet hatt for deres liv. Undersøkelsen er basert på følgende problemstilling: Hvilke ... -
Fra tanke til handling - En kasusstudie av lederutvikling på Krigsskolen
(Master thesis, 2014)Denne studiens overordnede tema er lederutvikling på Krigsskolen. Gjennom studien har jeg søkt å finne svar på følgende problemstilling: «På hvilken måte legger Krigsskolen til rette for læringsaktiviteter som skal gi ... -
Fysisk aktivitet og psykisk helse - En kvantitativ studie om betydningen av fysisk aktivitet i forhold til elevenes psykiske helse
(Master thesis, 2015)Masterstudien undersøker om det er en sammenheng mellom fysisk aktivitet og psykisk helse blant ungdom fra 8. klasse til 3. året på videregående. Det ble gjennomfør en kvanttitativ undersøkelse, der respondentene ble ... -
Fysisk aktivitet, selvoppfatning og psykisk helse - En kvantitativ studie av sammenhengene mellom fysisk aktivitet, selvoppfatning og psykisk helse hos ungdomsskoleelever og elever i videregående skole
(Master thesis, 2015)Fokus på viktigheten av regelmessig fysisk aktivitet har økt de siste tiårene, og den helsemessige betydningen av et tilstrekkelig aktivitetsnivå er velkjent og veldokumentert. Det fysiske aktivitetsnivået i befolkningen ... -
"Føler vi bare er der for å bli satt karakter på" : en kvalitativ studie av elever i videregående skole sine opplevelser av relasjonene til lærerne
(Master thesis, 2016)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av de relasjonene som skapes mellom dem og lærerne. Formålet er å se nærmere på hvordan relasjonene etableres, hva som av elevene oppleves som sentralt i utviklingen av ... -
Gendered perspectives and experiences of work : a case study of the life worlds of boys and girls in Rakai District, rural Uganda
(Master thesis, 2016)Although children’s work has been much researched in Africa, the complex ways in which the intersection of culture and gender shapes the type of work children do is less understood within childhood studies. The main aim ... -
"Generasjon prestasjon". En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av kontekstuelt press, deres selvoppfatning, psykiske helse og selvverd
(Master thesis, 2015)Denne studien har hatt til hensikt å studere ungdomsskoleelevers opplevelse av press i tilknytning til deres selvoppfatning, utvalgte dimensjoner av psykisk helse representert ved nedstemthet og lykkefølelse, samt deres ... -
'German culture' in Australia : a case study of a German-English bilingual school
(Master thesis, 2016)This study aimed to investigate how ‘German culture’ is performed and experienced at a German-English bilingual school in Australia. Thereby, it was essential to find out what teachers and children understand as and ... -
Godt samarbeid over distanse - En Q-metodologisk studie om hvordan globale ledere opplever å mestre relasjonsledelse i et internasjonalt konsern
(Master thesis, 2019)Globalisering skjer i et stadig økende tempo og dette påvirker også bedrifter og hvordan de er organisert på tvers av landegrenser. På min arbeidsplass ble vi globalt organisert for snart 4 år siden, noe som medførte at ... -
Growing up in Poverty in Ethiopia: A Life Course Perspective
(Doctoral theses at NTNU;2016:286, Doctoral thesis, 2016)This thesis, entailed Growing up in Poverty in Ethiopia: A Life Course Perspective, explores the experiences of cohort children living in poverty in specific communities in Ethiopia. By adopting the life course perspective ... -
Hesten som pedagogisk hjelpemiddel - En kvalitativ intervjustudie om å benytte hest til å tilrettelegge for relasjoner, mestring og sosial kompetanse overfor elever som viser atferdsproblemer
(Master thesis, 2015)Denne studien tar sikte på å få kunnskap om hvordan fire ansatte ved smågruppebaserte deltidstiltak opplever å benytte hest som pedagogisk hjelpemiddel i arbeid med elever som viser atferdsproblemer. Følgende problemstilling ... -
Hun visste alt - vi blåholdt henne og seglet med - Foreldrenes perspektiv i overgangen barnehage - skole for barn med spesielle behov
(Master thesis, 2014)Formålet med dette prosjektet er å belyse hvilken rolle foreldre til barn med spesielle behov, har i overgangen fra barnehage til skole, og hva de trekker frem som viktig i dette samarbeidet. Temaet er høyaktuelt og både ... -
Hva fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftkrigsskolen? - En casestudie om 5 kadetters subjektive oppfatninger rundt hva som bidrar til å fremme og hemme læring i praksisfellesskap
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative studien har jeg sett på hva som fremmer og hemmer læring i et praksisfellesskap ved Luftforsvarets krigsskole (LKSK). Dette er en relevant problemstilling som kan bidra med å supplementere hvordan ... -
Hva skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper? : en materiell-diskursiv studie
(Master thesis, 2016)Jeg har i dette studie vært opptatt av, i et mikroperspektiv, å få innsikt i hva som skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper i barnehagen. Gjennom egen praksis og videoopptak i barnehagerommet, har jeg vært nysgjerrig ... -
Hvem er vi som mennesker inni oss...? - En kvalitativ intervjustudie om hvordan pedagogiske ledere gjennom samarbeid fremmer trygg tilknytning med tidlig innsats
(Master thesis, 2014)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Studien tar for seg pedagogens rolle i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere jobber med tidlig innsats for å fremme trygg tilknytning gjennom et godt samarbeid. Barnehagene ...