• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevtjeneste og lærere som støtte i videregående opplæring - en kvantitativ studie av ungdoms opplevelser av støtte fra elevtjeneste og lærere knyttet til psykisk helse og ensomhet i videregående skole

Johannessen, Laila Kristine
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Laila Kristine Johannessen.pdf (3.093Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/294333
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
Dette prosjektet har fokus på elevtjenesten og læreres støtte til elever i videregående skole.

Målet med undersøkelsen er å finne ut om støtte har betydning for elevenes selvoppfatning,

psykiske helse og ensomhet. Det vil også bli sett på sammenhengen mellom selvoppfatning,

psykisk helse og ensomhet.

Prosjektet forventes å gi svar på følgende problemstilling: Hvilken betydning har støtte fra

elevtjeneste og lærere for ulike former for selvoppfatning, nedstemthet, angst og ensomhet hos

elever i videregående opplæring?

Det er benyttet en kvantitativ metode i prosjektet. For å belyse problemstillingen ble det

samlet inn data ved bruk av spørreskjema. I undersøkelsen deltok 579 elever fra to

videregående skoler i Nord-Trøndelag. Utvalget var elever på VG2 og VG3.

Resultatet indikerer at støtte fra elevtjeneste har betydning for de målte aspektene av

selvoppfatning og ensomhet. Lærernes støtte har betydning for akademisk og fysisk

selvoppfatning knyttet til utseende og nedstemthet. Fysisk selvoppfatning har som eneste

variabel direkte betydning for angst. Resultatene fra undersøkelsen er analysert og diskutert

opp mot teori og tidligere forskning. Det er også gitt en antydning på praktiske implikasjoner.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit