• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kritisk dialog mellom NOU:2014: Elevenes læring i fremtidens skole - Et kunnskapsgrunnlag og Hans Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk

Hammer, Monica
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Monica Hammer.pdf (515.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/294174
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1880]
Abstract
I Juni 2013 nedsatte Regjeringen ved Kongelig resolusjon et utvalg, det såkalte Ludvigsen utvalget, for å vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Utvalget kom høsten 2014 med en delutredning; NOU 2014:7 -Elevenes læring i fremtidens skole-Et kunnskapsgrunnlag.

Denne oppgaven er en kritisk dialog mellom NOU: 2014:7 og Hans Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk. Det er en dialog mellom to ulike vitenskapsteoretiske nivåer. NOU: 2014:7 kan sies å være epistemologisk forankret, mens Hans Georg Gadamers hermeneutikk er ontologisk. Oppgaven er slik et forsøk på å belyse Gadamers filosofi som et alternativt kunnskapsgrunnlag til utvalgets fremstilling av et bredt kompetansebegrep. Problemstilling lyder derfor som følger: Hvordan definerer Ludvigsen-utvalget et bredt kompetansebegrep og hvordan kan dette problematiseres i henhold til Hans Georg Gadamers filosofi?

Ludvigsen-utvalget sier de legger et bredt kompetansebegrep til grunn og inkluderer dybdelæring, sosial og emosjonell kompetanse, selvregulert læring og fagovergripende kompetanser. Kompetansene sies å omhandle verdier, holdninger og det å gjøre etiske vurderinger, men knyttes overordnet til elevens måloppnåelse og læringsstrategier. Kontroll, omstillingsevne, effektivitet og selvregulering er begreper som stadig flettes inn i det brede kompetansebegrepet.

Hans Georg Gadamers hermeneutikk er et gjensvar til denne mål-middel rasjonaliteten. Gjennom hans filosofi eksemplifiseres her en ny type pedagogisk tenkning ved å bevisstgjøre forutsetningene for elevens læring. Gadamer spør seg enkelt hvordan forståelse i det hele tatt er mulig og hva det er som skjer med oss når vi forstår noe? I all hovedsak retter Gadamer en kritikk mot den pågående tekno-vitenskapeliggjøringen av vår sosiale praksis og viser til selve grunnbetingelsene for vår menneskelige eksistens. Det handler om hva det vil si å være menneske og hva som ligger i å lære og utvikles som værende.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit