Det kan jo hende at jeg er den ene voksne som de har i livet sitt som er trygg og stabil - Lærerens tilrettelegging av læringsmiljøet for elever med sårbare livsopplevelser
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/281134Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne kvalitative studien har som mål å se nærmere på tre læreres opplevelser og erfaringer av hvordan læringsmiljøet kan tilrettelegges for elever med sårbare livsopplevelser. Problemstillingen er følgende; På hvilken måte kan læreren tilrettelegge læringsmiljøet for elever med sårbare livsopplevelser slik at de får en positiv utvikling? For å besvare problemstillingen benyttet jeg semistrukturerte intervju av tre lærere som jobber på tre forskjellige skoler. Samtlige av forskningsdeltakerne hadde minst fem års erfaring som kontaktlærer på klassetrinn mellom første og fjerde.
Studien viser at en god lærer- elevrelasjon er en viktig beskyttelsesfaktor for å skape en positiv utvikling for disse elevene. Med en god lærer- elevrelasjon får elever med sårbare livsopplevelser anerkjennelse og omsorg fra en viktig voksenperson. Videre er også et læringsmiljø preget av forutsigbarhet betydningsfullt for at elever med sårbare livsopplevelser skal få en positiv utvikling. En autoritativ klasseleder, som takler balansegangen mellom nærhet og kontroll, er en viktig del av det forutsigbare læringsmiljøet. Lærernes samarbeidskultur vil også ha innvirkning på læringsmiljøets forutsigbarhet. Den siste beskyttelsesfaktoren som er fremtredende i denne studien er at læreren kan tilrettelegging læringsmiljøets sosiale klima for å skape en positiv utvikling for elever med sårbare livsopplevelser. For at det sosiale klimaet i læringsmiljøet skal være med på å skape en positiv utvikling for disse elevene er det viktig å legge til rette for utvikling av elevenes sosiale kompetanse. Lærernes engasjement i at elevene skal sosialiseres og skape vennskap med jevnaldrende er av stor betydning.