Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "VDP::Social science: 200"
Viser treff 21-40 av 183
-
Children's experiences of daily life in two boarding schools in rural Bolivia
(Master thesis, 2014)Bolivia is one of the poorest countries in Latin America. Children living in rural areas face challenges in gaining access to services such as education. For families living in poverty, the costs associated with education ... -
Children's Perspectives on diversity. A research carried out in a multicultural kindergarten in Norway
(Master thesis, 2015)This master thesis is written based on a research about children’s perspectives on diversity carried out in a multicultural kindergarten in Norway over a six week period. Theories and methods used were chosen based on the ... -
Creativity and group-counseling in the corporate world - A Qualitative Study of Employee's Experiences with Creativity and Innovation
(Master thesis, 2014)In this master thesis, the focus was on the theme of creative group- counseling in larger corporations. Through a qualitative research process I have sought answers to the following research question: How can a creative ... -
"De er sterkere enn vi tror!" : en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn i Norge
(Master thesis, 2016)Formål og problemstilling Formålet med min studie har vært å få et dypere innblikk i hvordan barnehager i Norge kan arbeide for å fremme resiliens hos flyktningbarn. I min studie har jeg vært ute etter pedagogers tanker ... -
De må føle seg savnet når de ikke har møtt opp på skolen : en kvalitativ studie om læreres tanker om årsaker og tiltak i møte med frafallsproblematikken
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen tar et dypdykk inn i frafallsproblematikken vi ser i dagens skole. Imsdal VGS er studiens forskningsskole, og er en skole med svært høy gjennomføringsprosent. Skolen har både yrkesfag og ... -
"De utrolige årene" - betydning for lærernes klasseledelse? En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser og erfaringer med "DUÅ"'s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseleder
(Master thesis, 2015)Tittel: «De utrolige årene»- betydning for klasseledelsen? Problemstilling: «Læreres opplevelser og erfaringer med «DUÅ»`s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseleder.» Omf ... -
Debrief etter ekstremhendelse - Ufrivillige tilbakeblikk eller frivillige læringsøyeblikk?
(Master thesis, 2014)I denne studien vil jeg se på debriefingprosessen etter et ekstremrisikooppdrag for og utforske opplevelsen til personellet som søkte etter bomber ved regjeringskvartalet og på Utøya 22. og 23. juli 2011. Det overordnede ... -
Den første lese- og skriveopplæringen. "Gi elevene trua på at de kan lære" - En klasseromsstudie av lærerens praksis i den første lese- og skriveopplæringen, med vekt på hvordan opplæringen eventuelt kan virke forebyggende mot utvikling av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien er å få kunnskap om hva en lærer vektlegger i den første lese- og skriveopplæringen, for å senere kunne drøfte hvordan lærerens praksis kan virke forebyggende mot utvikling av lese- og skrivevansker. ... -
"Det å jobbe med tilliten er det aller viktigste." - En kvalitativ intervjustudie av hva lærere vektlegger i sin relasjon til elever på ungdomstrinnet som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2015)Denne kvalitative studien retter fokus mot lærer-elev-relasjonen og innagerende elevatferd i ungdomsskolen. Formålet med denne studien er å få frem tre lærere sine tanker, erfaringer og refleksjoner knyttet til relasjonen ... -
Det blir så mye å spa unna, at jeg bare spar - En kvalitativ studie av hvordan mindfulness kan ha en innvirkning i en leders arbeidshverdag
(Master thesis, 2015)Denne masteravhandlingen handler om hvordan mindfulness påvirker ledere etter et 8- ukers mindfulness program. Problemstillingen er som følger; ” På hvilken måte kan mindfulness ha en innvirkning i en leders arbeidshverd ... -
Det er bare plass til to barn i denne leken : en kvalitativ undersøkelse av barns destruktive
(Master thesis, 2016)Denne masteren har fått tittelen det er bare plass til to barn i denne leken og er et resultat av en kvalitativ undersøkelse, som baserer seg på observasjoner av to barnegrupper i en barnehage i Trondheim kommune. Formålet ... -
"Det er ikke lov å grue seg til å komme på sykehusskolen" - En kvalitativ studie av fire sykehuslæreres fortellinger om hva som er viktig ved undervisning av elever med kreft
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er hva sykehuslærere vektlegger og vurdere som viktig når de gir undervisning til kreftsyke elever. Det ble gjennomført en kvalitativ forskningmed observasjon og intervju av fire sykehuslærere ... -
"Det er jo et psykisk spill...". En kvalitativ forskningsstudie om elevers opplevelse av digital mobbing, og deres tanker om hvordan dette kan forebygges i skolen
(Master thesis, 2015)Selv om digital mobbing er et forholdsvis nytt fenomen, har interesse fra forskere økt de siste årene. Mobbing på nett har fått en større plass i media, men uenighet om hvordan digital mobbing skal defineres og forstås, ... -
"Det er jo ikke ledelsesgjerningen som er digital, det er jo kommunikasjonskanalen som er digital" : en intervjustudie med fire mellomledere om bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å rette søkelyset mot en ny side av ledelse i vår tids teknologiske samfunn, og jeg har valgt å kalle denne ledelsesformen digitalisert ledelse, etter inspirasjon fra masterstudien til Siw O. Fjørtoft ... -
"Det er så naturlig at det er vanskelig å forklare" - En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse på småbarnsavdeling
(Master thesis, 2015)Studien tar for seg omsorgsbegrepet og barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse i barnehagen. Omsorgsutøvelsen og omsorgssynet er en stor del av praksisarbeidet i barnehagen, men er preget av langt mer enn det. Som ... -
"Det er systemet som gjør at barn håndterer systemet slikt som de gjør" : en kvalitativ studie av faktorer som virker inn på den spesialpedagogiske hjelpen til barn med særskilte behov, sett i lys av systemperspektivet
(Master thesis, 2016)Tema for oppgaven er systemperspektivet og gjennom oppgaven ønsket jeg å få innsikt i spesialpedagogers arbeid med systemperspektivet i den spesialpedagogiske hjelpen. Jeg har valgt barnehage som forskningsfelt, ut i fra ... -
Det gjelder å være proaktiv : en mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse i en spesialskole
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masterstudien er klasseledelse. Formålet med studien er å finne ut hvordan en lærer og kollega, Anne, håndterer klasseledelse i en aldersblandet spesialklasse med 10 elever i aldersgruppen 11- 15 år, og ...