Arbeideres opplevelse av tilrettelegging for innovasjon på arbeidsplassen
Abstract
SammendragDenne studien belyser hvordan medarbeidere opplever at det tilrettelegges for innovasjon på arbeidsplassen. Hensikten med studien er å undersøke hvilke faktorer som spiller en rolle, for å gi medarbeiderne de verktøyene som trengs for å delta i en innovasjonsprosess.
Dette er en kvalitativ studie hvor det er gjennomført fem semi-strukturerte intervjuer med anonyme informanter. Deltakerne jobber på samme arbeidsplass i offentlig sektor. De har alle opplevd større og mindre endringer i sin arbeidshverdag de siste årene. Funnene i intervjuene dannet grunnlag for diskusjon i følgende temaer: innovasjon, ledelse, kompetansedeling, motivasjon og organisasjonens struktur.
Jeg ble nysgjerrig på hvordan arbeiderne i virksomheten opplever at de tar del i innovasjonsprosesser og om de føler at de har medbestemmelse rundt dette. Etter å ha gjennomført intervjuene, kom jeg frem til følgende problemstilling: Hvordan opplever medarbeidere at det tilrettelegges for innovasjon på arbeidsplassen?
Funnene i studien viser at ansatte ved organisasjonen oppfatter at de stadig blir informert og inkludert i prosesser som skal avgjøre hvordan arbeidshverdagen deres skal se ut. Samtidig er det enkelte utfordringer som følge av store endringer på kort tid, som gjør at det tar tid før de føler seg komfortable med nye arbeidsmetoder og lokalisering. Faktorene som spiller inn i organisasjonens struktur er mange, og det både fremmer og hemmer enkelte prosesser. Det forsøkes å skape en kultur i organisasjonen som skal føre til at de ansatte står fritt til å dele sine tanker, erfaringer og idéer sammen med sine kolleger og ledere. De siste årene har ledelsen fått øynene opp for innovasjonsbegrepet, i takt med at lederne selv har fått mer kompetanse om hvordan man skal være en god rollemodell og støttespiller for de ansatte. På bakgrunn av dette har de ansatte lagt merke til at det skjer endringer, som i fremtiden kan sørge for at de selv får enda større innflytelse på beslutninger som tas i innovasjonsprosesser, samtidig som det fremmes et godt arbeidsmiljø hvor medarbeiderne ønsker å gjøre jobben sin så godt som mulig, og samtidig trives på jobb. SummaryThis study sheds light on how employees feel that innovation is facilitated in the workplace. The purpose of the study is to investigate which factors play a role, in order to give employees the tools needed to participate in an innovation process.
This is a qualitative study where five semi-structured interviews were conducted with anonymous informants. The participants work at the same workplace in the public sector. They have all experienced major and minor changes in their everyday working life in recent years. The findings in the interviews formed the basis for discussion on the following topics: innovation, management, competence sharing, motivation and the organisation's structure.
I became curious about how the workers in the business feel that they take part in innovation processes and whether they feel that they have a say in this. After conducting the interviews, I came to the following problem:How do employees feel that innovation is facilitated in the workplace?
The findings in the study show that employees at the organization perceive that they are constantly being informed and included in processes that will determine what their everyday working life will look like. At the same time, there are some challenges as a result of major changes in a short time, which means that it takes time before they feel comfortable with new working methods and location. There are many factors that play into the organization's structure, and it both promotes and inhibits certain processes. Efforts are being made to create a culture in the organization that will lead to employees being free to share their thoughts, experiences and ideas with their colleagues and managers. In recent years, the management has opened its eyes to the concept of innovation, as the managers themselves have gained more competence in how to be a good role model and supporter for the employees. Based on this, the employees have noticed that changes are taking place, which in the future can ensure that they themselves have even greater influence on decisions made in innovation processes, while at the same time promoting a good working environment where the employees want to do their jobs as as well as possible, and at the same time enjoy work.