Hvilke erfaringer har spesialpedagoger med å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for elevens deltaking gjennom hele skoledagen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142518Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å finne ut om elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i skolen er deltakere sammen med sine medelever gjennom hele skoledagen. Jeg vil se på spesialpedagogers erfaringer om elevene var deltakende gjennom hele skoledagen som inkluderer klasserom, friminutt, tur og annen frilek eller aktiviteter som skjer i løpet av en skoledag. For å belyse dette området laget jeg denne problemstillingen:
Hvilke erfaringer har spesialpedagoger med å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for elevens deltaking gjennom hele skoledagen?
For å finne ut dette har jeg brukt kvalitativforskingsintervju som forskningsmetode, der jeg har gått for en semistrukturert intervjuform som tar utgangspunkt fra min intervjuguide. Alle intervjuene ble gjennomført over internett på teams. Jeg intervjuet tre informanter som alle var spesialpedagoger i skolen og hadde erfaringer med elever som bruker ASK.
Gjennom funnene av min analyse fra intervjuene så jeg at elevene som brukte ASK hadde ulike forutsetninger til å være deltakere sammen med sine medelever. Informantene snakket om elever som hadde språkvansker og var på samme kognitive nivå som sine medelever. Det gjorde at det var store muligheter for å få til en god deltakelse gjennom alle delene av skoledagen. Informantene fortalte også om elever som var på et lavere kognitivt nivå og hadde problemer med å kommunisere med sine medelever. De elevene var også deltakende i skoledagen sammen med klassen, men spesialpedagogene merket det var et nivå forskjell både kognitivt og språklig mellom eleven som brukte ASK og medelevene. De merket dette ved at de så medelevene gikk ned på et lavere nivå når de var sammen med eleven som brukte ASK. Jeg så derfor gjennom analysen av mine funn at alle elevene som brukte ASK som informantene fortalte om var deltakende i løpet av skoledagen, men det var noen som var mer aktiv og oftere deltakende enn andre. The purpose of this study has been to find out whether students who use augmentative and alternative communication (ACC) in school are participants together with their fellow students throughout the school day. I wanted to hear the special education teachers experiences of whether the students were participating throughout the school day, which includes classrooms, recess, trips and other free play or activities that take place during a school day. To shed light on this area, I created the following problem:
What experiences do special education teachers have in using augmentative and alternative communication (ACC) for the student’s participation throughout the school day?
In order to find this out, I have used research interview as a research method, where I have gone for a semi-structured interview form that is based on my interview guide. All the interviews were conducted over the internet in teams. I interviewed three informants who were all special education teachers in the school and had experience with students who use ACC.
Through the findings of my analysis from the interviews, I saw that the students who used ACC had different prerequisites to be participants together with their fellow students. The informants talked about students who had language difficulties and were at the same cognitive level as their fellow classmates. This meant that there were great opportunities for good participation throughout all parts of the school day. The informants also talked about students who were at a lower cognitive level and had problems communicating with their fellow students. Those children were also participating in the school day together with the class, but the special education teachers noticed that there was a level of difference both cognitively and linguistically between the student who used ACC and their fellow students. They noticed this by seeing their fellow students go down to a lower level when they were with the student who used ACC. I therefore saw through the analysis of my findings that all the students who used ACC that the informants talked about were participating during the school day, but there were some who were more active and more often participating than others.