When you have no one to turn to, where do you go? A shortitudinal study of students' escapism-behaviour on social media and its relation to loneliness and subjective well-being.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142516Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sosiale medier og smarttelefonbruk har vært økende siden 2010-tallet. Selv om det er flere studier som har sett på relasjonen mellom velvære, ensomhet og sosiale medier, er lite kjent angående motivene bak slik bruk, i alle fall i lys av eskapisme. Eskapisme eller virkelighetsflukt, kan bli sett på som en «vanebasert avledning fra sinnet», hvor denne avhandlingen dykker dypere inn i den teoretiske og empiriske utviklingen av dette fenomenet og benytter til slutt en dualistisk forståelse av eskapisme, med selv-undertrykkende eskapisme, en mer maladaptiv form av eskapisme og selv-ekspansjon som kan ansees som mer fordelaktig. Ved bruken av en strukturell likningsmodellering (SEM), ble Klines seks steg for god SEM fullført for å opprettholde kvalitet og transparens. Med et utvalg studenter (N=107), og bruken av strukturell likningsmodellering, studerer denne avhandlingen effekten av endringer i emosjonell ensomhet og velvære i relasjon til selv-ekspanderende og selv-undertrykkende eskapisme med bruk av et langsgående design (2-ukers periode). Resultatene avslørte at en nedgang i velvære hos deltakerne predikerte en økning i selv-undertrykkende eskapisme i lys av sosiale medier. Over den samme perioden, predikterte en økning i emosjonell ensomhet mer selvundertrykkelse. I motsetning, hadde selv-ekspansjon ingen relasjon til prediktorene. Disse funnene kan gi oss en større forståelse av hvordan variasjonene i motivene bak eskapisme, kan være koblet til det spesifikke verktøyet en bruker, i dette tilfellet sosiale medier og smarttelefon. De kan også belyse hvordan sosiale medier kan hindre studenters utdanningsmessige obligasjoner og akademiske utvikling. Summert, tilføyer denne kappen og den påfølgende artikkelen nødvendig kunnskap rundt motivene bak sosial mediebruk og verktøyets rolle i lys av helsen til studenter. Social media and smartphone use have been on the rise since the early 2010’s. Although there are many studies looking at the relation between well-being, loneliness, and social media, little is known about the motives behind such use, at least in relation to escapism. Escapism can be seen as a “habitual diversion of the mind”. This thesis delves deeper into the theoretical and empirical development of this phenomenon, ultimately using a dualistic understanding of escapism, with self-suppressive escapism, a more maladaptive form of escape, and self-expansive escapism, being more nourishing. Utilizing structural equation modeling (SEM), Kline’s six steps to ensure reliable SEM have been applied to uphold quality and transparency. With a sample of university students (N=107), and the use of structural equation modeling, this thesis study’s the effect of changes in emotional loneliness and well-being in relation to self-expansive escapism and self-suppressive escapism using a shortitudinal design (2-week period). Results revealed that a decrease in well-being among the participants predicted an increase in self-suppression escapism in social media use. Additionally, increases in emotional loneliness predicted more self-suppression in social media over the same period. There were no links to self-expansion escapism. These findings could give us a greater understanding of how variations in the motives of escape could be linked to the specific tool one chooses, in this case being social media and smartphones. It could also illuminate how the use of social media could impede students’ educational obligations and academic progress. In sum, this cape and the subsequent article adds much-needed knowledge on motives behind social media use and the medium’s role in the health of students.
Beskrivelse
Full text available on 2025-06-01