Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 4441-4460 av 14016
-
FORMATIVE ASSESSMENT OF WRITING IN ENGLISH: A school-based study of perceptions, practices and transformations
(Doctoral thesis at NTNU;2016:18, Doctoral thesis, 2016)This dissertation explores teacher and student perceptions and practices of formative assessment in English as a foreign language writing classes. The setting is a school in the eastern region of Norway, where formative ... -
Former for læring i arbeidshverdagen: Om deltakelse, prosesser og artefakter i en omsorgsbolig
(Master thesis, 2011) -
Formidling av gode og vonde budskap i en endringskontekst : en kvalitativ studie av mellomlederes formidling av gode og vonde budskap i en endringskontekst, og utfordringer i sammenheng med dette arbeidet
(Master thesis, 2017)Ved organisatorisk endring har mellomledere en sentral funksjon. De fungerer som bindeleddet mellom toppledelsen og ansatte, og befinner seg slik i en posisjon der det ofte blir deres ansvar å implementere selve endringen. ... -
Formidling av klimaforskning gjennom opinionsledere En kvalitativ casestudie av CICERO, Bellona og Klimaetaten sitt samarbeid med opinionsledere
(Master thesis, 2021)De senere årene har samfunnet sett en økende tendens i å bruke opinionsledere for å nå frem til unge og unge voksne med klimaforskning. Forskning på området har imidlertid blitt forsømt i akademia så langt. Studien ønsker ... -
Formidling av lov og rett i samfunnet
(Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven har jeg basert meg på Justismuseets formål, jeg har ønsket å finne ut hvordan museet arbeider med formidlingen sin for å oppnå deres mål om å skape forståelse for lov og rett i samfunnet. Hvordan ... -
Formidling av norsk krigshistorie i museum: Museenes historiebruk
(Bachelor thesis, 2021)Hvordan tolker vi historien om andre verdenskrig og hvordan utvikles historien over tid? I denne oppgaven ønsket jeg å forklare begrepet «historiebruk» og undersøke hvordan museene formidler norsk krigshistorie gjennom ... -
Formidling av okkupasjonshistorien - Fra mytisk fortelling til kritisk historiedidaktisk tilnærming? - En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisning i norsk andre verdenskrigshistorie
(Master thesis, 2015)Temaet for masteroppgaven er formidlingen av norsk okkupasjonshistorie i ungdomsskolen. Forskningsspørsmålene utdyper oppgavens fokusområder, som baserer seg på hvorvidt formidlingen reflekterer en mytisk og fellesskapsdannende, ... -
Formidling av psykisk helse i naturfag. En lærebokanalyse.
(Master thesis, 2023)Psykiske helseplager øker stadig blant ungdom over hele verden. Skolen er derfor en viktig arena i utvikling av barn og unges kompetanser rundt psykisk helse, for å redusere sjansen for psykisk sykdom videre i livet. For ... -
Formidlingen av det norske holocaust
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan historielærere i videregående skole formidler historien om det norske holocaust. I tillegg ble det undersøkt om historien brukes i undervisningssammenheng for å oppnå ... -
Forms of Discrimination of LGBT People in Ghana, Uganda, Russia and Norway. A report by ISFiT Research Group 1/2017
(Research report, 2017)This report is written and based on research conducted by the Research Group of the International Student Festival in Trondheim 2017 (ISFiT 2017). ISFiT is the world’s largest thematic student festival with the vision “to ... -
Forms of modern slavery: Vulnerability and exploitation of Syrian refugees in Syria’s neighbouring countries (Turkey, Jordan, Lebanon, Iraq and Israel)
(Master thesis, 2021)This thesis studies the vulnerable situation of Syrian refugees in Syria’s neighbouring countries; Turkey, Jordan, Lebanon and Iraq, which host the majority of the global Syrian refugees. It also includes Israel, which is ... -
Forms of participation: The development and application of a conceptual model of participation in work environment interventions
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In the realm of work environment improvements, the Nordic countries have led the way in demonstrating that employee participation is a key requisite for achieving improvements. Despite this, there is a lack of precision ... -
Forord
(Chapter, 2017) -
Forsinket søvnfasesyndrom - prevalens og sammenhenger hos universitets- og høyskolestudenter
(Master thesis, 2015)Målet med studien var å undersøke prevalensen av forsinket søvnfasesyndrom blant studenter. Det ble også undersøkt sammenhengen mellom forsinket søvnfasesyndrom og personlighet, gjennomsnittskarakter, røyk, alkoholbruk og ... -
Forsinket søvnfasesyndrom: Strukturert litteraturgjennomgang og behandlingskasus
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Forsinket søvnfasesyndrom er en tilstand som en ofte kan møte i arbeid med ungdom og voksne med psykiske lidelser. Det er derfor viktig at psykologer har kjennskap til hvordan tilstanden identifiseres, hvordan ... -
Forskeren som dramaturg – dramaturgi som refleksiv metodologi
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artiklens hensigt er at undersøge, hvordan dramaturgi som et teoretisk koncept (Pavis, 2014; Szatkowski, 2017) kan fungere som en metodologisk platform i relation til kunstbaseret forskning. I kunstbaseret forskning får ... -
Forskerspiren - Hvordan har ungdomsskolelæreres forståelse av hovedområdet utviklet seg?
(Master thesis, 2015)Undersøkelser utført i 2008 og 2011 konkluderer med at læreres oppfattelse av hovedområdet Forskerspiren bare delvis er i samsvar med intensjonene. Formålet med denne studien er å gi en beskrivelse av hvordan dagens ... -
Forskerspiren i skolens naturfag: Læreres oppfatning og implementering av et hovedområde i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Denne studien beskriver naturfagslæreres oppfatning og implementering av hovedområdet Forskerspiren. Dette ble ett nytt hovedområde i Kunnskapsløftet i 2006, og skulle i større grad enn tidligere ivareta prosessen og ... -
Forskjeller i holdninger til fotgjengersikkerhet og risikofylt atferd blant unge fotgjengere i Norge, Iran og Tyrkia
(Bachelor thesis, 2022)En stor andel av dødsfall i trafikken er blant fotgjengere, og en årsak kan være risikofylt atferd. Det er derfor interessant å se på psykologiske faktorer som ligger til grunn for slik atferd. Formålet med denne studien ...