Formidling av norsk krigshistorie i museum: Museenes historiebruk
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785048Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3821]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hvordan tolker vi historien om andre verdenskrig og hvordan utvikles historien over tid? I denne oppgaven ønsket jeg å forklare begrepet «historiebruk» og undersøke hvordan museene formidler norsk krigshistorie gjennom bruken av gjenstander, foto og fortellinger. En annen sentral del av oppgaven er fremstillingen av kjønn, som også kan ses som en form av historiebruk.
Jeg har brukt diverse faglitteratur, besøkt og analysert krigsutstillingene på Rustkammeret og Justismuseet. Under mitt besøk fikk jeg også mulighet til å snakke med noen av de museumsansatte. Jeg ønsket å fokusere på de problematiske utstillingene, det som skaper debatt og følelser. Noen av temaene jeg går inn på er Rinnanbanden, Vidkun Quisling, Wehrmacht, frontkjempere, tyskerjentene og Michelet-debatten.
Gjennom denne undersøkelsen har jeg fått et utvidet syn av historiebruk og krigshistorie. Vi alle kommer til å ha våre egne oppfatninger av fortiden, og historien er ikke enten svart eller hvit. Jeg har fått bedre forståelse for hvordan tolking, drøfting og problematisering av foreliggende kilder kan bidra til bedre forståelse og nyansering av sensitive temaer over tid.