• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formidling av gode og vonde budskap i en endringskontekst : en kvalitativ studie av mellomlederes formidling av gode og vonde budskap i en endringskontekst, og utfordringer i sammenheng med dette arbeidet

Matheson, Christian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Matheson, Christian.pdf (1.184Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2450055
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [2149]
Abstract
Ved organisatorisk endring har mellomledere en sentral funksjon. De fungerer som bindeleddet mellom toppledelsen og ansatte, og befinner seg slik i en posisjon der det ofte blir deres ansvar å implementere selve endringen. Flere studier har undersøkt mellomlederes ulike roller, utfordringer og reaksjoner i møte med endring, men lite oppmerksomhet er viet deres funksjon som knutepunkt for informasjon. Denne studien undersøkte hvordan mellomledere konkret formidlet gode og vonde budskap i en endringskontekst, og hvilke utfordringer de opplevde relatert til dette arbeidet. Studien ble gjennomført i samarbeid med en ekstern virksomhet i olje- og gassbransjen, hvor åtte mellomledere ble intervjuet. Deres beskrivelser og erfaring med tematikken dannet grunnlaget for studiens analysearbeid, i form av en tematisk analyse. Analysen resulterte i to overordnede temaer: strategier og utfordringer. Mellomlederne formidlet budskap i form av fire distinkte strategier: fortolkning av budskap, balansering av ansvar og relasjonelle hensyn, gode samtaler og ved å skaffe ryggdekning. Utfordringer med dette arbeidet var informasjonsflyt, ambivalens, usikkerhet og uformell kommunikasjon. Det argumenteres for at mellomlederes strategier i stor grad er formet av den kontekstuelle rammen bedriften opererer innenfor. I lys av resultater og presentert teori fremmes fem anbefalinger for det videre kommunikasjonsarbeidet i bedriften. Avslutningsvis reflekteres det over studiens mulige implikasjoner og videre forskning.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit