Blar i Institutt for bygg- og miljøteknikk på tittel
Viser treff 4216-4235 av 4625
-
Tradeoffs between a 2+1 Lane Road Design and a Narrow 2+2 Lane Road Design
(Master thesis, 2016)This thesis examines whether you can achieve the same positive effect regarding traffic safety, while also increasing the capacity and level of service of the road by building a narrow 2+2 lane road instead of a 2+1 lane ... -
Traditional, State-of-the-Art and Future Thermal Building Insulation Materials and Solutions – Properties, Requirements and Possibilities
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The advantages and disadvantages of the thermal building insulation materials and solutions have been treated. Both traditional, state-of-the-art and possible materials and solutions beyond these have been investigated. ... -
Traffic usage analysis of road intersections using floating car data
(Master thesis, 2023)Økningen i urbanisering og behovet for effektive veinett har økt etterspørselen etter innovative løsninger innen landbruksutnyttelse og trafikkanalyse. Presis identifisering av veikryss og klassifisering av veikrysstyper ... -
Traffic usage analysis of road intersections using floating car data
(Master thesis, 2023)Økningen i urbanisering og behovet for effektive veinett har økt etterspørselen etter innovative løsninger innen landbruksutnyttelse og trafikkanalyse. Presis identifisering av veikryss og klassifisering av veikrysstyper ... -
Trafikkavvikling gjennom anleggsområder
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgåva er skriva i tre delar. Ein vitskapleg artikkel (del I), ein prosessrapport (del II) og ein appendiks (del III) skal ekvivalere kvalitets- og detaljegraden til ei tradisjonell masteroppgåve. Sidan ... -
Trafikkavvikling i flaskehalser - Når to kjørefelt flettes sammen til ett
(Master thesis, 2018)Trafikkavviklingsproblemer er en stor utfordring i dagens bildrevne samfunn. Med stadig vekst i trafikken, kan allerede eksisterende utfordringer i vegnettet bli mer fremtredende enn tidligere. Det er især når antall ... -
Trafikkavvikling med selvkjørende biler i blandet trafikk
(Master thesis, 2017)Selvkjørende biler vil sannsynligvis være en del av trafikkbildet i flere land innen noen få år. Vil de bidra til bedre trafikkavvikling i trafikk blandet med konvensjonelle biler? Størstedelen av forskning om trafikkavvikling ... -
Trafikkavvikling og -sikkerhet ved hendelser på smal 4-felts motorveg
(Master thesis, 2021)Investeringer i det norske vegnettet utgjør store årlige kostnader for samfunnet, og målet er hele tiden at man bygger bedre, sikrere og mer samfunnsøkonomisk lønnsomme veger. For å redusere kostnader knyttet til nye veger ... -
Trafikkavvikling ved innføring av sykkelsignaler i et enkelt signalregulert X-kryss
(Master thesis, 2020)Persontransportveksten i Norge skal skje ved bruk av gange, sykling og kollektivtransport. Sykling og gåing har i dag høyere risiko for personskader enn det bruk av bil eller kollektivtransport har. Høyere andel gående og ... -
Trafikkmodell Sandefjord sentrum
(Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvordan er veinettet i Sandefjord sentrum rustet for å håndtere fremtidig trafikkmengde sett 10 år frem i tid. Og hvilken effekt vil alternativene fra Sandefjord kommunes mobilitetsplan, 4 felts Sandefjordsvei ... -
Trafikkprognoser og trafikkutvikling i ferjeavløsningsprosjekter
(Research report, 2017) -
Trafikksikkerhetseffekt av forsterket midtoppmerking
(Master thesis, 2015)I perioden 2002 2014 er 2559 personer drept i trafikkulykker i Norge. 1023 av disse er drept i møteulykker og 850 i utforkjøringsulykker. Beregninger viser samtidig at sannsynligheten for konflikt mellom møtende kjøretøy ... -
Trafikksikkerhetseffekten av forsterket vegoppmerking
(Master thesis, 2018)Omfanget til denne masteroppgaven er å avdekke hvor stor ulykkesreduserende effekt tiltakene forsterket kantoppmerking (FKO), forsterket midtoppmerking (FMO) og kombinasjonen av både FKO & FMO har på personskadeulykker og ... -
Trafikksikkerhetseffekten i opphøyd gangfelt
(Master thesis, 2020)Norge er det mest trafikksikre landet i Europa, og risikoen for å bli drept i trafikken er kraftig redusert for alle trafikkgrupper. I løpet av perioden 2004-2018 har antall drepte fotgjengere gått ned fra 22 fotgjengere ... -
Trafikkteknisk evaluering og kontroll av eksisterende trafikksignalanlegg
(Master thesis, 2010)I denne rapporten er behovet for trafikkteknisk evaluering og kontroll i eksisterende moderne trafikksignalanlegg vurdert. Det er først gjennomført et litteraturstudie der både tradisjonell tidsstyrt signalregulering og ... -
Trafikkulykker i planskilte kryss: ulykkesrisiko og design
(Master thesis, 2013)Planskilte kryss brukes ofte for kryssende veger der trafikkmengden er stor og fartsgrensen er høy. For å utforme trafikksikre løsninger for planskilte kryss er det viktig å ha en oversikt over ulykkessituasjonen i denne ... -
Trang ferdsel
(Master thesis, 2019)Befolkningen vokser i byområdene i Norge, og sammen med velstandsøkningen vil dette bidra til en potensiell vekst i antall daglige bilturer. Om man lykkes med tiltak for å nå Nullvekstmålet, som krever at all vekst i ... -
Transformasjon fra global referanseramme til nasjonal referanseramme EUREF89
(Master thesis, 2018)Koordinater fra GNSS-målinger hentes som oftest i dag i globale referanserammer. Men da den offisielle referanserammen i Norge er EUREF89 oppstår behovet for å kunne transformere fra ITRF/WGS84 til EUREF89. I denne oppgaven ... -
Translucent aerogel solar walls as a façade material of the future: an environmental impact and energy-efficiency assessment
(Bachelor thesis, 2022)Oppgaven fokuserer på energi- og miljøperspektivet av aerogel og translusente aerogel solvegger. Det blir gitt en kort introduksjon til materialet, etterfulgt av solveggenes termiske, optiske, brann og akustiske egenskaper. ... -
Transmission Spectra of an Electrochromic Window based on Polyaniline, Prussian Blue and Tungsten Oxide
(Journal article; Peer reviewed, 1993)The demand for energy savings in buildings will increase in the coming years, as the world's attention is drawn towards environmental aspects and energy economizing. Windows which are able to dynamically control the sun ...