Blar i Institutt for bygg- og miljøteknikk på tittel
Viser treff 4556-4575 av 4640
-
Vurdering av basalt- og stålfibres effekt og mekaniske egenskaper i jetpeler
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er en eksperimentell studie av en selvkomprimerende konstruksjonsbetong (styrkeklasse B35) med antiutvaskingsegenskaper armert med enten basaltfiber (monofilament) eller stålfiber. Formålet med oppgaven ... -
Vurdering av beregningsmetodikker ved dimensjonering av støttemurer
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har det blitt gjennomført ulike analyser for dimensjonering av støttemurer. Det er først foretatt håndberegninger i henhold til Statens vegvesen sin veileder, Håndbok V220 Geoteknikk i vegbygging. Statens ... -
Vurdering av brannsikkerhet i Prinsensgt. 22B, Trondheim
(Master thesis, 2011)Denne rapporten utgjør en del av kartleggingen av brannsikkerheten i forsamlingslokalet i Prinsens gate 22b, Trondheim. Normisjon Trøndelag har som eiere av bygget mottatt pålegg fra brannvesenet om å ta tak i brannsikkerheten, ... -
Vurdering av drivemetode for ny jernbanetunnel Oslo – Ski
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven tar for seg den kommende jernbanetunnelen på Follobanen mellom Oslo og Ski. Dette blir Norges lengste jernbanetunnel, ca. 19,6 km lang. Det er vedtatt at tunnelen skal bygges med to enkeltsporede løp, og ... -
Vurdering av drivemetode: Ny tilløpstunnel i Nedre Røssåga
(Master thesis, 2013)Kraftverket Nedre Røssåga har hatt en lang driftsperiode, og består av eldre aggregat. I 2010 ble det besluttet å oppgradere anlegget med blant annet en ny tilløpstunnel parallelt med den eksisterende. Lengden på tilløpstunnelen ... -
Vurdering av en forenklet metode for beregning av kinematiske krefter på en pel utsatt for seismisk eksitasjon
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven ble Francesca Dezi et al. (2010) sin forenklede tilnærming for beregning av en pels kinematiske respons som følge av seismisk eksitasjon vurdert. Forenklingen baserer seg på å gjøre en statisk betraktning ... -
Vurdering av fjellskråningsstabilitet og sikringstiltak i Dolstad
(Bachelor thesis, 2019)This report starts with a comprehensive review of the theory conserving rock slope stability. This theory will form the foundation for the assessment of the rock slope stability behind a future building in east Mosjøen. ... -
Vurdering av geotekniske forhold for veifylling i Sveasundet, Svalbard
(Master thesis, 2014)Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS (SNSK) vurderer å åpne en ny kullgruve i Ispallen, et fjell på sørøstsiden av Sveasundet, for å sikre vidre drift av kullgruvene i Svea. For å frakte kullet over til Svea er det ... -
Vurdering av geotekstilkledde steinsøyler som grunnforsterkningsmetode i torvgrunn
(Master thesis, 2022)Geotekstilkledde søyler (GEC) er en grunnforsterkningsmetode for fundamentering av veg- og jernbanefyllinger på myk undergrunn. Systemet består av granulære fyllmasser innkapslet med høystyrke og høystivhets geotekstilmateriale. ... -
Vurdering av hjørneeffekter ved dimensjonering av små spuntgroper
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven har det blitt gjennomført ulike studier i tilknytning til dimensjonering av spuntgroper. Først har metoder for håndberegning av spuntgroper, samt tidligere studier tilknyttet hjørneeffekter i spuntgroper, ... -
Vurdering av hydraulisk effekt av tersklar i Lærdalselva
(Research report, 2022) -
Vurdering av kryssløsning på Bøen
(Master thesis, 2013)Det skal planlegges nytt kryss på Bøen i Kristiansand Kommune. Oppgaven er foreslått av Statens Vegvesen region sør. Vurdering av kryssløsning kan ses på en del av deres pågående arbeid med kommunedelplan for ny adkomstveg ... -
Vurdering av kryssløsning på Klett
(Master thesis, 2012)Sør for Trondheim skal E6 utvides til fire felt mellom Heimdal og Melhus. I den forbindelse blir det behov for et nytt kryss på Klett, der E39 og Rv 707 kobles sammen med E6. E6 vil få motorvegstandard, og skal beholde ... -
Vurdering av kryssløsninger på E136 i Ystenesområdet i Ålesund
(Master thesis, 2015)Statens Vegvesen arbeider med flere prosjekt i Bypakke Ålesund. Oppstart av disse vil være avhengig av planarbeid, utredninger og finansiering, og lokal enighet om prioritering. Et av prosjektene er å utvide E136 fra Lerstad ... -
Vurdering av minstevannføringsslipp i Årdalselva
(Master thesis, 2020)Regulering av vassdrag endrer de hydrologiske forutsetningene for dannelse av is. Når vann blir ledet bort fra vassdraget, blir det satt et krav om minstevannføring i elva som må overholdes. For Årdalselva i Rogaland er ... -
Vurdering av ny kryssløysing - fv. 510 x fv. 44 i Jåttåvågen, Stavanger
(Master thesis, 2016)Ekstrakt: På Nord-Jæren i Rogaland er det vedtatt at det skal leggjast til rette for ein høgverdig, separat kollektivtrasé basert på konsept K3a Busway. På bakgrunn av dette er prosjektet Bussveien danna for å etablera ... -
Vurdering av ombrukspotensial i tidstypiske kontorbygninger for å bærekraftig industrialisere ombruk
(Master thesis, 2022)Byggebransjens ressursforbruk har fått økende oppmerksomhet i parallell med klimaendringene. Nesten 60 % av bundet karbon i et bygg stammer fra produksjonen av bygget og bygningsmaterialene. Produksjon av bygningsmaterialer, ... -
Vurdering av omløpskanal ved Anundsjö kraftverk
(Master thesis, 2016)Den 2:a september 2015 invigdes fiskeomlöpet vid Anundsjö kraftverk efter en byggtid på 2 år, till en kostnad av 20 miljoner kronor. Omlöpet byggdes på bakgrund av att kraftverket i 2010 fick sin vattendom omprövad av ... -
Vurdering av permanentsikring installert i bergmassen i tunneler drevet med åpen tunnelboremaskin ved sammenligning med Q-metoden
(Master thesis, 2019)Sikring av bergmassen er en av de viktigste prosessene ved driving av tunneler. Det er ønskelig at sikringen som er installert er optimalisert i forhold til bergmasseforholdene, som er kostnadsbesparende. For å fastsette ... -
Vurdering av sammenhengen mellom forhåndsanalyser og kontrollarbeid under bygging og praktisk gjennomføring av geologisk kartlegging i tunneler etter innføringen av "Byggherrens halvtime"
(Master thesis, 2012)Vegen vest for Altafjorden, mellom Storsandnes og Alta, er en del av hovedferdselsåra mellom Troms og Finnmark. Her bygger Statens Vegvesen ny E6, hvor blant annet Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen inngår. I denne ...