Browsing Institutt for bygg- og miljøteknikk by Title
Now showing items 4225-4244 of 4688
-
Tilbakeregning av målinger på en sekantpelevegg for en 30 meter dyp utgravning på E16
(Master thesis, 2018)Statens vegvesen bygger ny E16 fra Sandvika mot Sollihøgda. En dyp utgraving på parsellen Sandvika-Wøyen omfatter byggegrop Mølla. Utgravingen er i stor grad i leire og er en av Norges dypeste. Det er benyttet en stiv, ... -
Tilfartskontroll i rundkjøring
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om en tilfartskontroll kan være med å bidra til å bedre forholdene i en ubalansert rundkjøring. Selv om en rundkjøring i de fleste tilfeller er effektiv måte å avvikle ... -
Tilkobling av Fornebubanen
(Master thesis, 2015)Befolkningsvekst, urbanisering og økende antall arbeidsplasser i oslo-området generer behov for utbygging av baneløsning til Fornebu. Flere av de store firmaene i Norge har etablert seg på Fornebu slik som Aker Solution, ... -
Tillit i et byggeprosjekt: Et casestudie av prosjekt Oslo storbylegevakt
(Master thesis, 2020)Byggeprosjekter kan kjennetegnes ved at de er teknisk komplekse og preges av et høyt tempo og tidspress. Den komplekse naturen til byggeprosjektet medfører at gjennomføringen av ett enkelt prosjekt krever kompetanser og ... -
Tillit og konflikt i bygg- og anleggsprosjekter
(Master thesis, 2019)Byggebransjen blir ofte omtalt som «40% sektoren». Dette kommer av at den bruker 40% av materialene, 40% av energien og står for 40% av utslippene. Dette er en helt sentral del av norsk næringsliv, og hvordan det går med ... -
Tilpasning av SIDRA INTERSECTION 7 mot norske forhold
(Master thesis, 2018)I oppgaven er det gjennomført en spørreundersøkelse mot norske brukere, og en del av parameterne som brukes i SIDRA INTERSECTION er studert. Det er utarbeidet et sett med brukerinnstillinger for norske forhold, og maler ... -
Tilpasning mellom gammel og ny veikonstruksjon ved rehabilitering av eksisterende veg
(Master thesis, 2016)Norske fylkesveger har for dårlig standard til å tåle dagens økende trafikkmengde. Flere veier må utvides, kant forsterkes og grave nye grøfter for å lede bort vannet, samt andre tiltak. Det er store variasjoner ikke bare ... -
Tilpasningsdyktighet i undervisningsbygg
(Master thesis, 2023)Bærekraft er et voksende fokusområde i norsk BAE-næring, i tråd med Norges mål om å bli et lavutslippssamfunn. Imidlertid står bransjen for en betydelig andel av klimagassutslippene og energibruken, både nasjonalt og ... -
Tilpasningsdyktighet i undervisningsbygg
(Master thesis, 2023)Bærekraft er et voksende fokusområde i norsk BAE-næring, i tråd med Norges mål om å bli et lavutslippssamfunn. Imidlertid står bransjen for en betydelig andel av klimagassutslippene og energibruken, både nasjonalt og ... -
Tilpasningsdyktighet i undervisningsbygg i massivtre
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har problemstillingen: Under hvilke forutsetninger er massivtre en god løsning for skolebygg mtp. tilpasningsdyktighet? Ut fra den generelle problemstillingen ble det formuert fire forskningsspørsmål ... -
Tilpassing av direkte empiriske kapasitetsestimeringsmetoder for bruk på norske motorveier
(Master thesis, 2019)Direkte empiriske kapasitetsestimeringsmetoder er gitt økt oppmerksomhet de siste årene, i sammenheng med den økende tilgjengeligheten av pålitelig trafikkdata. Den stokastiske metodologien går i korte trekk ut på å estimere ... -
Tilrettelegging for bruk av NTK 07 i norske vei- og samferdselsprosjekter - Hvordan oppnå balansert kontraktsforhold mellom byggherre og entreprenør
(Master thesis, 2016)Andelen totalentrepriser spås å øke i fremtiden i den norske anleggsbransjen, basert på uttalelser fra politiske og faglige aktører. Den ønskede økningen i bruken av totalentrepriser baserer seg på besparelser i tidsbruk ... -
Tilrettelegging for god ICE-prosjektering
(Master thesis, 2012)Bygningsinformasjonsmodeller er på vei inn i byggebransjen, et verktøy som knytter leveranser fra prosjekteringsgruppen i et prosjekt sammen i objektmodell. Med felles leveranse er felles arbeidsform neste steg. Integrated ... -
Tilrettelegging for kollektiv, gåing og sykling ved planlegging av nye vegar
(Master thesis, 2018)Samandrag Ein politikk for miljøvenleg transport inneberer å redusere miljøkonsekvensane frå transport ved eit berekraftig transportsystem. Ifylgje klimameldinga og Nasjonal transportplan, (NTP) 2018-2029 må kollektivtrafikk, ... -
Tilrettelegging for syklister i rundkjøringer
(Master thesis, 2021)Et mål i Nasjonal transportplan er å øke sykkelandelen i byområder til 20%. For å oppnå dette må sykling bli et mer attraktivt fremkomstmiddel gjennom sammenhengende, sømløse og trafikksikre løsninger. Det er bred enighet ... -
Tilstad av ledningsnett for vann i Norges største byer - Fornyelsesrate
(Master thesis, 2018)For å bevare muligheten til å levere drikkevann til forbrukeren er det viktig med et godt distribusjonsnett. For hvert år forvitres nettverket, og dette må kompenseres med fornying av vannrør. Fornying er kostnadsintensivt ... -
Tilstandsregistrering av renhold i vegtunnel
(Master thesis, 2020)Det finnes over 1100 vegtunneler i Norge i dag. Tunnelvask er en viktig del av driften av tunnelene da det holder tunnelene lyse i tillegg til at det forlenger levetiden på teknisk utstyr. I dag styres hyppigheten av ... -
Tilsynsordning for private avløpsanlegg – Bodø Kommune
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven er skrevet på vegne av Bodø kommune og omhandler tilvirkning av en tilsynsordning for private avløpsanlegg i kommunen. Oppgaven tar for seg redegjørelse av lovverk som påvirker etablering, oppføring, og drift ... -
Tiltak for å bedre trafikkavviklingen i området Grønli – Cicignon i Fredrikstad
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på muligheten for å forbedre trafikkavviklingen i et sentrumsnært område i Fredrikstad. Området strekker seg fra Grønli i nord til Cicignon i sør, og mye av trafikken inn og ut av Fredrikstad går ... -
Tiltak for mer bærekraftig tilbringertransport til jernbane
(Master thesis, 2021)Fremtidens transportbehov i Norge påvirkes av økonomisk vekst, befolkningsvekst, alderssammensetningen og geografiske bostedforskyvninger. Det er en forventet vekst i persontransportarbeidet på 31% fra 2018 til 2050, og ...