Tilfartskontroll i rundkjøring
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om en tilfartskontroll kan være med å bidra til å bedre forholdene i en ubalansert rundkjøring. Selv om en rundkjøring i de fleste tilfeller er effektiv måte å avvikle trafikken i et vegkryss, er det noen ganger blitt en «urettferdig» fordeling av prioritet, kø og forsinkelse. Dette kan skje dersom den ene trafikkstrømmen blir for stor eller for dominerende. Tilfartskontroll av en arm i en rundkjøring kan i noen tilfeller bedre dette.I denne oppgaven er det gjort en modellering i SIDRA INTERSECTION av dagens situasjon og det er modellert en tilfartskontroll av en rundkjøring på Bjørnstad i Porsgrunn kommune. Resultatene fra denne modelleringen viser at en tilfartskontroll vil bidra til å gi en mer jevn fordeling av prioritet, kø og forsinkelse. Det er likevel viktig å poengtere at dette vil medføre en redusering i prioritet, økt kø og forsinkelse for den armen som får tilfartskontrollen.Modellen i SIDRA INTERSECTION er sammenlignet med verdier målt i felt og det er gjort kalibreringer ved hjelp av Environment factor i SIDRA INTERSECTION. Det viste seg å være best å kalibrere med denne metoden.Det er også gjort sammenligning mellom modellert forsøk med tilfartskontroll i SIDRA INTERSECTION og feltforsøket. Det ble funnet å stemme relativt bra, selv om SIDRA INTERSECTION modellerer litt annerledes enn slik feltforsøket ble gjennomført. I rundkjøringen på Bjørnstad er det også gjort et feltforsøk med tilfartskontroll. Det ble gjort forsøk både i morgenrushet og i ettermiddagsrushet. Resultater etter observasjoner var at det fungerte bra. Med en bedre tilpasset signalplan ville trolig resultatene vært enda bedre. Tilfartskontrollen hadde fungert enda bedre om den hadde vært styrt med detektorer som registrerte kø på armen i rundkjøringen som kommer fra Vabakkentunnelen. Da hadde tilfartskontrollen kun vært i drift ved behov. Det er altså best med en kombinasjon av tidsstyring og detektorstyring.Tiltaket kan være et alternativ for å kunne få ned trafikken inn mot Porsgrunn sentrum og er mulig å kombinere med kollektivprioritering. Det kan således være aktuelt som et alternativ til kollektivfelt i noen andre rundkjøringer i Grenland. På bakgrunn av resultatene fra denne masteroppgaven anbefales det å innføre en tilfartskontroll i rushtiden i rundkjøringen på Bjørnstad.