• Adoption and continous use of mobile payment applications in Norway. 

      Falahat, Araz; Olsen, André Bruås (Bachelor thesis, 2024)
      Denne artikkelen vil se nærmere på spørsmålet "Hvilke nøkkelfaktorer påvirker bruken og kontinuerlig bruk av Vipps-appen for mobilbetaling i Norge?". Vipps er et applikasjons- og banksystem i det norske markedet. ...
    • Adoption of self-service checkouts in retailing - A study of Norweigian Grocery retail chains 

      Talleraas, Live Marie; Sandberg, Matilda (Bachelor thesis, 2022)
      Formål – Formålet med denne studien er å gi omfattende innsikt i nøkkelfaktorene som påvirker adopsjon av selvbetjeningsteknologi i det norske dagligvarekjedemarkedet. Design/metode – Det ble brukt en nettbasert tilnærming ...
    • Ansatte i Ålesund : hvilke faktorer styrker og svekker deres motivasjon og trivsel på jobb? 

      Skarsbø, Marie (Bachelor thesis, 2015)
      Oppgaven er ikke konfidensiell, men alle respondenter i undersøkelsen er anonyme. Problemstillingen tar for seg ansatte begrenset til Ålesund, og hvilke faktorer som er med på å påvirke deres motivasjon og trivsel på ...
    • Bacheloroppgave 

      Kvalheim, Sunniva; Naalsund, Rikke (Bachelor thesis, 2020)
      Hensikten med oppgaven er å besvare problemstillingen: Hvordan kan Instagram påvirke kjøpsatferden til Nelly.coms kunder? Oppgaven tar utgangspunkt i teori om planlagt atferd av Icek Ajzen. Dette rammeverket ble tatt i ...
    • Bacheloroppgave Dressmann 

      Kandidat: 10013 (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med oppgaven er å avklare om Dressmann fremdeles vil være et av Nordens største motekjeder for herrer om fem år. For å beskrive hvorledes Dressmann kan fortsette å være et av de ledende tekstilaktørene, var en ...
    • Benytter studenter i Ålesund seg av butikkenes egne merkevarer, og påvirker denne bruken valg av dagligvarebutikk? 

      Vartdal, Trude; Berg, Håvard Jerpstad (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven utforsker bruken av egne merkevarer (EMV) blant studenter i Ålesund og deres valg av dagligvarebutikker. Gjennom en kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder analyseres studentenes handlevaner ...
    • Boble : en selskapsleverandør 

      Oterhals, Tonje Beate Blindheim; Synnes, Linda Kristin (Bachelor thesis, 2015)
      I denne oppgaven valgte vi å undersøke markedet Giske kommune, og behovet for en selskapsleverandør for barn. Vi bestemte oss tidlig for å utforme en spørreundersøkelse som skulle hjelpe oss med å belyse vår valgte ...
    • Covid-19-pandemiens rolle som katalysator for endret norsk økonomisk atferd hos studenter 

      Sørheller, Isabell; Nyvoll, Håkon Andreas (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med formål om å studere til hvilken grad Covid-19-pandemien har spilt en rolle som katalysator for endret norsk økonomisk atferd hos studenter. Tidligere forskning ...
    • Dersom en dagligvarebedrift opptrer samfunnsansvarlig med hensyn til miljø, vil det øke forbrukerens intensjon til å kjøpe varene deres? 

      Skuggen, Oda Sofie Gjerde; Voldnes, Silje Margrethe (Bachelor thesis, 2020)
      Hensikten med denne oppgaven er å besvare problemstillingen: «Dersom en dagligvareprodusent opptrer samfunnsansvarlig med hensyn til miljø, vil det øke forbrukerens intensjon til å kjøpe varene deres?». Vi ønsker altså å ...
    • Digital markedsføringsstrategi for Meta-Lube Norge AS 

      Hole, Kine Jeanette Hjelle; Sortehaug, Kristina Strømmen (Bachelor thesis, 2020)
      Dette prosjektet er en bacheloroppgave som ble utført i samarbeid med oppdragsgiver Meta-Lube Norge AS. Problemstillingen i oppgaven omhandler bedriftens oppstart av digital markedsføring, og hvordan de kan benytte en ...
    • Digitaliseringens rolle i kjøpsprosessen hos unge voksne 

      Finborud, Mari Stabell (Bachelor thesis, 2019)
      Utgangspunktet for oppgaven er den økende bruken av digitalisering i handelssammenheng. Unge forbrukere utgjør en stor andel av de som utnytter denne utviklingen og det er derfor viktig å se hvilken rolle det spiller inn ...
    • Draumaheim 

      Fjellvik, Victoria Haugli; Giørtz, Linn Susann; Zbierzchowska, Klaudia Ewa; Sørlie, Linn Kristin; Aartun, Judi (Bachelor thesis, 2016)
      Draumaheim SB skal tilby høykvalitetsprodukter, hovedsakelig av økologisk bomull til voksne og bomull til barn, som er etterspurte stoffer på sengesett. Sengesettet som vi utvikler skal være av særegent design og med en ...
    • E-handelens innvirkning på kvinners forbrukeratferd 

      Ericsson, Amanda Jullum; Gorska, Adriana Teresa; Henden, Sofie (Bachelor thesis, 2016)
      I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt hvordan den økende interessen for e-handel har påvirket kleshandelen til kvinner mellom 18 og 35 år. For å ha muligheten til å svare på vår problemstilling på en ryddig og oversiktlig ...
    • E-handelens påvirkning på Nilson Groups konkurranseevne 

      Raudi, Ruth Iren; Mjånes, Helene Lie; Teigaas, Lise Garshol (Bachelor thesis, 2015)
      Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan utviklingen av e- handel påvirker Nilson Group, og hvordan de må tilpasse strategi og konsept for å være konkurransedyktige i et raskt skiftende marked. Vi var spesielt ...
    • Egne merkevarer I hvilken grad handler forbrukeren egne merkevarer? 

      Eiksund, Kaja Renate (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet for denne bacheloroppgaven er basert på forbrukerens kjennskap til kjedenes egne merkevarer, og i hvilken grad de handler det i dagligvarebutikker. Dagligvaremarkedet består i hovedsak av tre store aktører, som ...
    • Elektronisk word-of-mouth markedsføring og dens påvirkning på restaurantavgjørelser 

      Førde, Elisabeth Berg; Kirkaune, Ronja Østerfeldt (Bachelor thesis, 2017)
      Tiden vi lever i nå blir ofte omtalt som informasjonsalderen. Det eksisterer overveldende mengder med informasjon, noe som gjør elektronisk word-of-mouth til en nødvendig tidsbesparer (Silverman 2001). Når det gjelder ...
    • Emisjon i familiebedrift 

      Lussand, Malene L.; Våtmyr, Ida-Lovise; Olsen, Victoria D. (Bachelor thesis, 2019)
      Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvilke strategiske motiver som ligger til grunn/ er avgjørende for at en familiebedrift velger å utføre en emisjon. Det kan tenkes at terskelen for å ta inn eksterne ...
    • En prestasjonsanalyse av norske aksjefond 

      Hjalmar Holme (Bachelor thesis, 2020)
      Formålet med denne utredningen er å undersøke prestasjonen av aktivt forvaltede norske aksjefond i periode juli 2001 til desember 2019. Prestasjonen skal vurdere lønnsomheten av å heller investere i aktivt forvaltede norske ...
    • En strategisk analyse av Møre Trafo AS 

      Gjerde, Ellen Vestvik; Follestad, Therese Bugge (Bachelor thesis, 2024)
      Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å redegjøre for hva som vil være viktig for at Møre Trafo AS skal kunne opprettholde et vedvarende konkurransefortrinn som sikrer deres posisjon i markedet. For å svare på denne ...
    • En undersøkelse om hvilke faktorer som påvirker møte-effektivitet 

      Basso, Sissel Arhaug; Kolomainen, Jelena (Bachelor thesis, 2018)
      Ved bruk av teorier fra pensumbøker, artikler funnet på nett, andres oppgaver samt data fra egne undersøkelser belyser denne oppgaven viktige faktorer som spiller inn på ansattes opplevelse av møte-effektivitet. Målet med ...