E-handelens innvirkning på kvinners forbrukeratferd
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt hvordan den økende interessen for e-handel har påvirket kleshandelen til kvinner mellom 18 og 35 år. For å ha muligheten til å svare på vår problemstilling på en ryddig og oversiktlig måte, utarbeidet vi antakelser og forskningsspørsmål i tillegg til problemstillingen. Det har blitt anvendt både kvantitative og kvalitative undersøkelser i form av spørreundersøkelse og dybdeintervjuer. Spørreundersøkelsen ble opprettet gjennom netttjenesten SurveyMonkey.com, og vi delte den deretter på sosiale medier, da målgruppen vi ønsker å nå er flittige brukere av slike plattformer. Resultatene fra spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene viser at den økende interessen og bruken av internett som salgskanal påvirker forbrukeratferden og beslutningsprosessen til kvinner ved kleshandel. Forbrukerne viser, i visse situasjoner, en annerledes forbrukeratferd når de handler klær henholdsvis i fysisk butikk og i nettbutikk.