Digital markedsføringsstrategi for Meta-Lube Norge AS
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2664167Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette prosjektet er en bacheloroppgave som ble utført i samarbeid med oppdragsgiver Meta-Lube Norge AS. Problemstillingen i oppgaven omhandler bedriftens oppstart av digital markedsføring, og hvordan de kan benytte en kombinasjon av de to markedsføringsstrategiene inbound og outbound for å overkomme utfordringer relatert til tidsbruk og budsjett. Oppgaven er basert på forskningsmetoden casestudie, med kvalitative dybdeintervjuer som metode for innsamling av primærdata. I tillegg vil bedriftens egen dokumentasjon på tidligere markedsføring og resultater bli analysert. På grunn av utfordringer rundt datainnsamlingen som følge av COVID19-pandemien, er også deler av oppgaven basert på sekundærdata i form av studier, fagartikler og bloggartikler fra profesjonelle markedsføringsaktører. Analysen går blant annet inn på dagens situasjon i bedriften, gjennom ressurs- og omgivelsesanalyser, før de to metodene inbound og outbound blir analysert gjennom SWOT-rammeverket. Deretter analyseres svarene fra dybdeintervjuene og dokumentasjonen på bedriftens tidligere markedsføring, deriblant budsjett, tiltak og resultater. For å kompensere for manglende data, blir også fem artikler som omhandler en kombinasjon av de to strategiene analysert. Konklusjonen er en digital markedsføringsstrategi utarbeidet ved hjelp av rammeverket Prosess for utarbeidelse av et program for markedskommunikasjon (Biong, Nes og Sande, 1999). Med bakgrunn i resultatet blir det også utarbeidet en konkret plan tar hensyn til bedriftens ressursutfordringer, samt faste markedsføringskostnader. Formålet er at denne fremgangsmåten også skal kunne hjelpe andre bedrifter med lignende utfordringer til å finne frem til en markedsføringsstrategi som gir resultater, selv med et lavt budsjett.