En strategisk analyse av Møre Trafo AS
Description
Full text not available
Abstract
SammendragFormålet med denne oppgaven er å redegjøre for hva som vil være viktig for at Møre Trafo AS skal kunne opprettholde et vedvarende konkurransefortrinn som sikrer deres posisjon i markedet. For å svare på denne problemstillingen har vi gjennomført både interne og eksterne analyser for å kartlegge konkurransesituasjonen til selskapet. Den interne analysen kartlegger og vurderer hvilke ressurser og aktiviteter som skaper verdi og gir konkurransefortrinn. Den eksterne analysen identifiserer trusler og muligheter som befinner seg i markedet.
I denne oppgaven utføres en casestudie, hvor vi med hjelp av dybdeintervju av 4 informanter fra Møre Trafo AS har fått godt innsyn i selskapet og bransjen. Vi har benyttet analysemodeller fra faglitteratur til å utforske problemstillingen. Dermed har vi fått muligheten til å anvende teori i praksis og tilegnet oss bedre forståelse for hvordan selskapet, strategien og markedet henger sammen. For å vurdere og analysere de interne forholdene benyttes først en ressursanalyse og VRIO analyse for å kartlegge selskapets ressurser og vurdere hvor verdifulle de er for Møre Trafos konkurransefortrinn. Deretter har vi gjennomført en verdikjedeanalyse for å identifisere selskapets viktigste primær- og sekundæraktiviteter. De eksterne forholdene analyseres gjennom Porters femkraftsmodell og en PESTEL-analyse. Til slutt vil resultatene fra de ulike analysene bli oppsummert i en SWOT-analyse som ser på styrker og svakheter, samt trusler og muligheter.
Den interne analysen konkluderte med at Møre Trafo har gode ressurser som bidrar til verdiskaping for selskapet, og at teknologi og kapasitetsutnyttelse er aspekter som er viktige for selskapet å fokusere på fremover. Den eksterne analysen konkluderte med at bransjen har få store konkurrenter, hvor det er vanskelig å etablere seg. Bransjen er også preget av moderat forhandlingsmakt både hos kunder og leverandører, og lav grad av trusler fra substitutter. I PESTEL-analysen ble det tatt frem fire makroforhold (politiske, legale, teknologiske og bærekraftige) som bransjen blir påvirket av.
På bakgrunn av resultatene fra casestudien har vi foreslått tre kritiske suksessfaktorer, som vil være viktig for at Møre Trafo skal kunne opprettholde et vedvarende konkurransefortrinn. For å sikre sin ledende posisjon i markedet, bør de fokusere på dokumentasjon av bærekraft, teknologisk utvikling og økt produksjonskapasitet. AbstractThe purpose of this thesis is to account for what will be important for Møre Trafo AS to focus on, to maintain a sustained competitive advantage that will secure their position in the market. To answer this issue, both internal and external analyses are carried out to map the competitive situation of the company. The internal analysis maps and assesses which resources and activities create value and provide competitive advantages. The external analysis identifies threats and opportunities that exist in the market.
In this thesis, a case study is carried out, and with help of in-depth interviews of 4 informants from Møre Trafo AS, we gained insight into the company and the industry. We have used relevant academic theory from literature to answer the problem of the case study. This has given us the opportunity to apply theory in practice and gained a better understanding of how the company, strategy and market are connected. To assess and analyse the internal conditions, a resource analysis and VRIO analysis are first used to map the company's resources and assess how valuable they are to Møre Trafo's competitive advantage. A value chain analysis will then be conducted to identify the company's most important primary and secondary activities. The external conditions are analysed through Porter's five-force model and a PESTEL analysis. Finally, the results from the various analyses will be summarized in a SWOT analysis that includes strengths and weaknesses, as well as threats and opportunities.
The internal analysis concluded that Møre Trafo has good resources that contribute to value creation for the company, and that technology and capacity utilisation are aspects that are important for the company to focus on going forward. The external analysis concluded that the industry has few major competitors, where it is difficult to establish a business. The industry is also characterized by moderate bargaining power among both customers and suppliers, and a low degree of threats from substitutes. In the PESTEL analysis, four macro factors (political, legal, technological and sustainable) were highlighted, that the industry is affected by.
Based on the results of the case study, we have proposed three critical success factors, which will be important for Møre Trafo to be able to maintain a sustained competitive advantage. To secure its leading position in the market, it should focus on documentation of sustainability, technological development and increased production capacity.