Benytter studenter i Ålesund seg av butikkenes egne merkevarer, og påvirker denne bruken valg av dagligvarebutikk?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139839Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven utforsker bruken av egne merkevarer (EMV) blant studenter i Ålesund og deres valg av dagligvarebutikker. Gjennom en kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder analyseres studentenes handlevaner for å identifisere sammenhengen mellom preferanser av matvarebutikk og bruken av EMV-produkter. Analysen indikerer en positiv korrelasjon mellom bruk av EMV og lojalitet til bestemte butikker, noe som understreker viktigheten av pris og kvalitetsoppfatning i valg av forbruksvare. Dette funnet støttes av sekundærdata som blant annet tar for seg viktigheten at en kjede oppleves som “billigst", noe som kan forklare den gode oppslutningen til KIWI og REMA 1000. Vi kan likevel ikke vite med sikkerhet at dette er grunnen til valg av butikk. Andre faktorer som kan påvirke butikkvalg kan være beliggenhet og parkeringsmuligheter.Forslag til videre forskning inkluderer å utforske sammenhengen mellom butikkenes plassering og EMV-bruk, samt dybdeintervjuer for å få bedre innsikt i de underliggende årsakene til at studenter velger spesifikke butikker basert på tilgjengeligheten av EMV. Disse tiltakene vil kunne gi en mer detaljert forståelse av hvordan økonomiske og psykologiske faktorer påvirker forbrukervalg i en studentpopulasjon. This bachelor's thesis explores the use of private label brands (PLBs) among students in Ålesund and their choice of grocery stores. Through a combination of quantitative and qualitative methods, students' shopping habits are analyzed to identify the relationship between grocery store preferences and the use of PLB products. The analysis indicates a positive correlation between the use of PLBs and loyalty to certain stores, highlighting the importance of price and perceived quality in consumer goods choices. This finding is supported by secondary data which includes the importance of being perceived as "cheapest," which may explain the strong support for KIWI and REMA 1000. However, we cannot be certain that this is the reason for store choice. Other factors that may influence store choice can include location and parking availability.
Suggestions for further research include exploring the relationship between the stores' locations and PLB usage, as well as conducting in-depth interviews to gain better insight into the underlying reasons why students choose specific stores based on the availability of PLBs. These measures could provide a more detailed understanding of how economic and psychological factors influence consumer choices in a student population.