• Forbruk av luksusvarer hos unge voksne 

      Nordøy, Ingrid Marie; Flatøy, Camilla (Bachelor thesis, 2015)
      I denne oppgaven er fokuset rettet inn mot forbruket av luksusvarer hos unge voksne. Vi har en todelt problemstilling, hvor den første delen er rettet inn mot det generelle forbruket av luksusvarer hos unge voksne. Dernest ...
    • Forbrukerens grad av innovativitet og dens påvirkning innen tillit til elektronisk vareprat. 

      Kleive, Aurora Slotsvik; Borgen, Isabel (Bachelor thesis, 2022)
      Formålet med denne bacheloroppgaven er å forsøke å undersøke følgende problemstilling: “Hvordan påvirker forbrukerens grad av innovativitet deres tillit til elektronisk vareprat?”. Vi har utviklet to forskningsmodeller med ...
    • Forbrukeres betalingsvillighet for miljøvennlige produkter - en repliserings- og utvidelsesstudie i fergebransjen 

      Hagen, Maren Fjelldal; Lund, Emma Adele Larsen (Bachelor thesis, 2020)
      Formålet med denne studien er å undersøke forbrukeres betalingsvillighet for miljøvennlige og bærekraftige produkter. Studien til González-Rodríguez, Díaz-Fernández og Font (2019), som tester miljøeffekter på betalingsvillighet ...
    • Fremtidens kjøpesenter 

      10031; 10019 (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan e-handelen har påvirket kundenes kjøpsatferd og hvordan denne nye handelsformen har påvirket utviklingen i kjøpesenterbransjen. Vi var spesielt interessert i hvordan ...
    • Har synet på personvern, i forbindelse med bruken av cookies, endret seg i løpet av de siste 20 årene? 

      Dragsund, Annika Aspevik; Farstad, Thea Nedregård (Bachelor thesis, 2022)
      Internett har blitt en stor del av vår hverdag, og bedrifter har benyttet seg mer av digital markedsføring. Går man inn på internett får man i dag raskt opp en personlig tilpasset reklame. Årsaken til at reklamen er tilpasset ...
    • Holdninger til søndagsåpne butikker 

      Pettersen, Ronny Tasigtil; Kjerstad, Malin Klokk; Lillevik, Stina Kathrin (Bachelor thesis, 2016)
      Problemdefinisjon I 2014 søkte Ålesund kommune fylkesmannen om turiststedstatus for å kunne unngå loven om helligdager og helligdagsfred § 5,6.ledd, for at butikkene i Ålesund sentrum skulle kunne få holde åpent i ...
    • How middle leaders met lockdown: “It's an endless uphill struggle” 

      Aarø, Iselin Silseth; Strand, Silje Risvik (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven diskuterer hvordan ledere i et av Norges største mediehus motiverte sine ansatte under Covid-19-pandemien. Det var en tid som ga utfordringer, endringer i arbeidsdagen, manglende motivasjon i forhold til ...
    • HVA DRIVER FORBRUKERNES ETTERSPØRSEL ETTER TESLA? 

      Rafiq Ali, Nimatollah; Hatledal, Adrian Hole (Bachelor thesis, 2020)
      Formålet med denne oppgaven var å undersøke og kartlegge hvilke faktorer som driver forbrukernes etterspørsel etter Tesla i det norske elbilmarkedet. Noe som vekker refleksjoner og spørsmål om hvilke holdninger og assosiasjoner ...
    • Hva påvirker forbrukernes prissensitivitet på det stadig prisøkende smarttelefonmarkedet? 

      Sporin, Danijel; Skytterholm, Martin Kolvik (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven skal vi se på hvordan prissensitivitet påvirkes på det norske smarttelefonmarkedet. Smarttelefoner er noe som er blitt utrolig viktig for det moderne norske samfunn, både for tilgjengelighet, arbeid, og ...
    • Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer miljømessig bærekraftig i fremtiden? 

      Sølsnes, Robin Samuelsen; Råd, Marius Frandsen (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven har vi fokusert på bærekraftig drift i hvitfisknæringen, nærmere bestemt den miljømessige delen av bærekraft. Problemstillingen vår lyder som følgende: Hva skal til for å gjøre hvitfisknæringen mer ...
    • Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett? 

      Urheim, Mari Hovland; Jakobsen, Sandra Moldestad (Bachelor thesis, 2020)
      Oppgaven har som hensikt å svare på vår problemstilling: «Hvilke faktorer påvirker en forbrukers intensjon til å handle på nett?» Det teoretiske utgangspunktet for denne oppgaven er teorien om planlagt atferd som ble ...
    • Hvilke faktorer påvirker unges spareatferd i Ålesund? 

      Aarseth, Fredrik Olsen (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven skal jeg se nærmere på faktorer som påvirker spareatferden til unge i Ålesund mellom 18 og 30 år. I oppgaven er det kartlagt de vanligste sparemetodene og trender for denne aldersgruppen samt foretatt ...
    • ‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’ 

      Nelvik, Ida.; Aas, Michelle G. (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt ‘’Hvordan bruke sosiale medier til å promotere Sibelias varemerke til målgruppen 18-28 år?‘’. Det ble anvendt kvantitativ undersøkelse med en spørreundersøkelse som ble lagt ut på ...
    • Hvordan har "bestevenn"-avtalen og "Æ"-applikasjonen til Rema 1000 påvirket omdømmet deres? 

      Mele, Vilde Sivertsen (Bachelor thesis, 2020)
      Etter flere år med en jevnt økende omsetning for Rema 1000, sank den i 2017 med flere milliarder. Mot slutten av 2016 settes «bestevenn»-avtalen i gang, og mye tyder på at dette ble negativt mottatt i samfunnet. Det blir ...
    • Hvordan har en pandemi påvirket en av Norges viktigste merkevarer? 

      Fjeldstad, Vilde Elisabeth (Bachelor thesis, 2021)
      Utbruddet av Covid-19 har forårsaket den mest utfordrende forstyrrelsen på global økonomi siden det forrige århundret. Sentralt står en svekket turisme og cruiseskipindustri. Den norske Hurtigruten havnet forrige sommer i ...
    • Hvordan kan Fiolen styrke salgsgrunnlaget i bedriften gjennom sin nettbutikk? 

      Hunvik, Hanne Martine Bø (Bachelor thesis, 2021)
      Netthandelen er i kontinuerlig vekst og handlemønsteret til forbrukerne er stadig i endring. Fiolen er en gave- og interiørbutikk i Stryn, som har drevet fysisk butikk siden 1989. I februar 2021 ble det i tillegg lansert ...
    • Hvordan kan Mestergull Moagård forbedre sin tilstedeværelse i sosiale medier? 

      Hansen, Henriette Madeleine Nørve; Valderhaug, Sarah Rønning; Larsen, Sunniva Sæhaug (Bachelor thesis, 2023)
      Sosiale medier har i de siste årene skutt fart innad i den digitale markedsføringen for flere bedrifter, dette gjelder også for Mestergull Moagaard. Bedrifter slår til på sjansen til å møte forbrukere på ulike plattformer ...
    • Hvordan kan Panto posisjonere seg på det norske markedet for studenter mellom 18 og 30 år? 

      Horn, Solveig Nordset; Øvreberg, Nora Ringstad (Bachelor thesis, 2020)
      Sammendrag Posisjonering er en sentral del av all markedsføring, og handler om å plassere et produkt eller merke i en målgruppes bevissthet. I denne oppgaven har vi forsøkt å finne ut hvordan en nyetablert bedrift som ...
    • Hvordan kan Slettvoll skape en tilfredsstillende og optimal kundereise gjennom utvikling av nettbutikk? 

      Vik, Kine Emilie; Sætre, Espen Ulvestad (Bachelor thesis, 2021)
      I startfasen av bacheloroppgaven hadde vi et ønske om å belyse et berøringspunkt i kundereisen som kan forbedres og videreutvikles, slik at det til slutt vil kunne imøtekomme kundens behov. Dette resulterte i et ønske om ...
    • Hvordan kan XXL gjenvinne lønnsomhet? 

      Haanshuus, Jeppe Lande og Jåstad, Håvard (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne oppgaven er å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet. Oppgaven er konfidensiell og skal ikke publiseres offentlig. For å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet var vi spesielt interessert ...