Boble : en selskapsleverandør
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301501Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven valgte vi å undersøke markedet Giske kommune, og behovet for en selskapsleverandør for barn. Vi bestemte oss tidlig for å utforme en spørreundersøkelse som skulle hjelpe oss med å belyse vår valgte problemstilling. Noen av teoriene og metodene vi valgte å bruke, ble hentet fra mellom annet fagene Foretaksstrategi, Samfunnsvitenskapelig metode og Markedsføring. Dette resulterte i en situasjonsanalyse bestående av Pestel, Swot og Vrio-analyse. Gjennom disse fant vi vårt foretaks konkurransefortrinn, som igjen bidro til den endelige konklusjonen og svar på problemstillingen. Etter at vi hadde avdekket at det faktisk var et behov for en barnebursdagsleverandør, samt flere selskapslokaler, utarbeidet vi en plan for gjennomføring av en mulig oppstart av Boble, en selskapsleverandør. Dette inkluderte å segmentere markedet demografisk, men også å segmentere de ulike kundegruppene. Videre utformet vi en plan for markedsføring, hvor vi vektla markedsføringsmixen og bootstraping. Etter dette fremstilte vi tall i en enkel og oversiktlig selvkostkalkyle, som følgelig gav oss et innblikk i om iverksetting av vårt foretak kan la seg forsvare økonomisk. Etter at vi hadde besvart problemstillingen i vår konklusjon, valgte vi å utarbeide ekspansjonsstrategier for videre drift av foretaket. Helt til slutt i vår oppgave fremstilte vi et Gantt-diagram med en implementeringsplan, dersom vi bestemmer oss for å gjennomføre oppstarten av Boble, en selskapsleverandør.