Institutt for lærerutdanning
Recent Submissions
-
En reise gjennom litteraturundervisningens potensial: En respesjonsstudie av en gruppe fjerdeklassinger sitt første møte med bildeboken Reisen (Salinas, 2012)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi utforsket bildeboken Reisen både gjennom våre egne analytiske briller og gjennom brillene til en elevgruppe på fjerdetrinn. Bildeboken Reisen (2012) er skrevet av Veronica Salinas og illustrert ... -
Utforskende matematikk og matematisk resonnering i arbeid med negative tall
(Master thesis, 2024)Studien vår fokuserte på 7. trinnselevers utforskning og resonnering i arbeid med negative tall. Formålet med oppgaven var å si noe om hvilke tegn på utforskende matematikk og matematisk resonnering man kunne identifisere ... -
Læreres arbeid med ord- og begrepslæring for andrespråkselever
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeider med ord- og begrepslæring, med særlig fokus på elever med norsk som andrespråk. Jeg har studert i hvilken grad lærerne opplever arbeid med ... -
Argumentasjon i geometri på småtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne kvalitative studien ønsker jeg å undersøke og belyse temaene argumentasjon og geometri på småtrinnet. Formålet med studien er å undersøke hvordan elever på 4. trinn argumenterer i arbeid med geometriske sorteringsoppgaver, ... -
Tittel: Klasserommet som verksted Undertittel: Verksteddag som didaktisk strategi
(Master thesis, 2024)Denne masteren i kunstfagdidaktikk ønsker å revitalisere verkstedpedagogikken og nominere klasserommet til et mulighetsrikt verksted. Masteroppgavens hovedformål har vært å undersøke og utforske om verksteddag som didaktisk ... -
Det glemte aspektet: Selvtillit - et selvstendig valg?
(Master thesis, 2024)Denne studien tar utgangspunkt i TIMSS-undersøkelsens resultater, spørreskjemaer og teoretiske rammeverk. Både TIMSS og PISA viser at norske 9.-trinnselevers matematikkprestasjoner er nedadgående, henholdsvis mellom 2015 ... -
«Det er vanskeligere å treffe den nerven hos elevene nå»
(Master thesis, 2024)En betydelig del av verdens velferd er konsentrert i det globale Nord, mens flertallet av verdens befolkning bor i det globale Sør. Den globale ulikheten blir bare større og samtidig så blir den forsterket av klimaendringene ... -
Ungdommers forståelse av klimaendringene
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes 9.klassingers forståelse om miljø og klimaendringer basert på spørreundersøkelsen ICCS (2022). Utgangspunktet for studien er å belyse hvilken kompetanse ungdom har om miljø og klimaendringer ... -
Secondary school students’ perception of health and teaching of health dimensions in physical education
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Physical education (PE) aims to promote health and strengthen students’ health resources, and the concept of health is a central part of PE curricula. However, little is known about how students understand health and ... -
Å være udiagnostisert med ADHD – en kvalitativ studie av tre menns opplevelser fra grunnskolen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan elever med diagnoser opplever skolehverdagen sin når de må ferdes udiagnostiserte. Problemstillingen som har dannet grunnlaget for studien er følgende: Hvilke ... -
Læringspotensialet ved fri utforsking av nevronmodeller i barneskolen
(Master thesis, 2024)Formåler med denne studien har vært å undersøke læringspotensialet ved nevronmodellene som er utviklet under prosjektet ved NTNU “Å bygge hjernen” Den overordnede problemstillingen er delt i to forskningsspørsmål der fokuset ... -
Undervisningstradisjoner i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av lærebokoppgaver i samfunnsfag for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2024)Tittel: Undervisningstradisjoner i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av lærebokoppgaver i samfunnsfag for ungdomstrinnet. Bakgrunn: Med læreplanverket fra 2020 ble bærekraftig utvikling et tverrfaglig ... -
Et nytt system for kvalitetsutvikling? En analyse av NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling – for elevenes læring og trivsel
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om kvalitet i skolen. Oppgaven springer ut av en langvarig forhandling om hva som skal være uttrykk for kvalitet ved norsk skole. Oppgaven legger til grunn at denne forhandlingen må ses i lys ... -
Additional Language Acquisition in Digital Reading Environments: Developing Digital Reading Skills in Additional Languages
(Master thesis, 2024)I løpet av de siste par tiårene har det blitt gjennomført en betydelig mengde forskning på digital lesing. Tilgjengelig forskning har i midlertidig fokusert på lesing på deltakeres eget språk (morsmål). Dermed er det en ... -
Skjønnlitterære tendenser i barneskolen: En kvantitativ studie av et utvalg norsklærere fra 1.-7.trinn
(Master thesis, 2024)Med en læreplan som inkluderer få føringer, står lærere i dag fritt til å velge skjønnlitteratur i klasserommet. Hva vet vi egentlig om hvilke tekster og forfattere som benyttes i litteraturundervisningen på barnetrinnet? ... -
"Kulrukute, Kuruketul og Kulturuke!": En kvalitativ studie på musikk og kultur i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker Kulturuka på en grunnskole i Trondheim. Gjennom et fellesskapsperspektiv fokuserer oppgaven på Kulturukas musiske element. Oppgavens problemstilling "Hvilken betydning har Kulturuka for ... -
Utforskende og undersøkende undervisning: Engasjement og oppdagelse
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi forsket på hvordan et utvalg elever på 7. trinn har arbeidet med utforsking og undersøking i et kortspill med negative tall. Hensikten med studien er å se på hvordan utforskende og undersøkende ... -
"Man kommuniserer med så mye mer enn bare ordene man sier." To læreres medieringsstrategier i ei innføringsgruppe på barnetrinnet
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative masteroppgaven omhandler læreres medieringsstrategier i ei innføringsgruppe på barnetrinnet. Oppgaven er en del av INCLUSCHOOL-prosjektet, hvor inkludering er det tematiske fokuset. Inkludering har lenge ... -
Trening i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse og praktisering av begrepet trening i LK20
(Master thesis, 2024)Trening og øving er to nært forbundne begreper i den norske læreplanen som har fått økt oppmerksomhet siden innføringen av det nye læreplanverket Fagfornyelsen (LK20) (Utdanningsdirektoratet, 2019a). Disse begrepene har ... -
Bruk av det digitale verktøye som støtte til andrespråkselevers leseforståelse
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler bruk av digitale verktøy for å støtte leseforståelsen hos andrespråkselever. Fokuset i denne oppgaven er å se hvordan leseforståelsen hos andrespråkselever på ungdomstrinnet påvirkes ...