Læringspotensialet ved fri utforsking av nevronmodeller i barneskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143292Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3757]
Sammendrag
Formåler med denne studien har vært å undersøke læringspotensialet ved nevronmodellenesom er utviklet under prosjektet ved NTNU “Å bygge hjernen” Den overordnedeproblemstillingen er delt i to forskningsspørsmål der fokuset er på hvilken forståelse fornervesystemet elevene utviklet seg gjennom utforskingen og hvilke ord og uttrykk elevenebruker for å forklare det de har funnet ut. I denne studien har elever på 6. trinn frittutforsket modellene.Datamaterialet som er brukt for å svare på problemstillingen i dette kvalitative studietbaserer seg på tre runder utforsking med tre elever hver runde, samt 30 elevsvar på enspørreundersøkelse i som er gjennomført i etterkant av utforskingen.Resultatene viser at elevene danner seg en forståelse som kan knyttes opp til flere ulikeaspekter ved forståelse av nervesystemet. Ettersom at elevene ikke har forkunnskaperknyttet til nervesystemet bruker elevene begreper de kan for å forklare aspektene deoppdager. Resultatene etter analysen er derfor tolket i lys av kunnskap av nervesystemet,og elevene her fått en indirekte forståelse for ulike aspekter knyttet til nervesystemet. Forat de skal bli klar over at det er dette de har fått en forståelse for er det behov forundervisning for å knytte alt sammen til kunnskapen direkte knyttet til nervesystemet. This study investigates the learning potential of the neuron models developed during theNTNU project "Building the Brain." The overall problem is divided into two researchquestions focusing on the understanding of the nervous system that the students developedthrough their exploration, and the words and expressions students use to explain theirfindings. In this study, 6th-grade students freely explored the models.The data material used to answer the research question in this qualitative study is based onthree rounds of exploration with three students in each round and 30 student responses to asurvey conducted after the exploration.The results show that students form an understanding that can be linked to several differentaspects of understanding the nervous system. Since the students do not have priorknowledge related to the nervous system, they use terms they are familiar with to explainthe aspects they discover. The results of the analysis are therefore interpreted in light ofknowledge about the nervous system, and the students have gained an indirectunderstanding of various aspects related to the nervous system. To make them aware thatthis is what they have understood, there is a need for some teaching to directly connecteverything to knowledge specifically related to the nervous system.