Institutt for lærerutdanning
Recent Submissions
-
Pedagogers forståelser av lek i barnehage og skole
(Chapter, 2023) -
Teachers' ethic of play care
(Chapter, 2024)This study addresses ethical challenges Norwegian first-grade teachers face when scheduling play. Choosing play as an educational content is understood as ethical because it affect children’s life in school and is part of ... -
Composing on iPad as Middle Ground Education
(Chapter, 2020) -
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
(Chapter, 2023) -
A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This study introduces a framework for analyzing opportunities for mathematical reasoning (MR) in school mathematics, using MR-relevant claims and their derivation as the unit of analysis. We contend that this approach can ... -
«Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes»
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne studien undersøker hvordan transungdom har opplevd kroppsøving i skolen. Vi søker å forstå hva barrierene i kroppsøvingsfaget består i, og hva som har skapt rom for deltakelse på tross av disse. Studien er basert på ... -
Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikkkunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende utvikling. De få norske empiriske studiene som er ... -
Challenges and opportunities for classroom-based formative assessment and AI: a perspective article
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The integration of artificial intelligence (AI) into educational contexts may give rise to both positive and negative ramifications for teachers’ uses of formative assessment within their classrooms. Drawing on our diverse ... -
Discurso multimodal em sala de aula: gestos e proxêmica na interação professor-estudante
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Este artigo pretende destacar a relevância de estudos sobre o discurso de sala de aula, a partir de uma perspectiva multimodal, focalizando o modo como os gestos (linguagem não verbal) participam dos processos de significação ... -
Gestural embodiment of spatial schematic information in motion-based and static space-based metaphors
(Journal article; Peer reviewed, 2023)In this study, we examined the types of gestures that occurred with motion-based, static space-based, static object-based, and static event-based metaphors. A group of participants listened to three short stories and then ... -
Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som ... -
Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic
(Journal article; Peer reviewed, 2023)In this study, we investigate how variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiencesof remote schooling during the Covid-19 pandemic in Norway. We draw on a unique dataset of qualitative ... -
Teacher Educatorsʼ Perceptions of Flipped Classroom in Teacher Education: Insights from EFL Teacher Educators in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The Flipped Classroom (FC) is a popular pedagogical instruction model in education with a steady increase in the number of studies in teacher education (TE). However, few studies focus on teacher educatorsʼ perspectives ... -
Understanding how institutional dynamics can contribute to educational inequality in Nordic cities
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the institutional dynamics that contribute to educational inequality within Nordic cities. The persistent issue of social inequality in education remains a prominent challenge for the Nordic welfare ... -
Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring – et longitudinelt perspektiv.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This longitudinal study explores the resources vocational students need to balance stress and develop vocational competence in school- and work-based learning. As a theoretical framework, the concepts of sense of coherence ... -
Programmeringsoppgaver i lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien har undersøkt programmeringsoppgavene i trykte lærebøker i faget matematikk 1T. Formålet med masteroppgaven er å vurdere hvilke muligheter elevene får til å arbeide med algoritmisk tenkning, problemløsning ... -
Elevers bruk av undersetninger i formålsrettet skriving - om språklig realisering i tekster med ulike skrivhandlinger i autentiske elevtekster på 7.trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg forekomsten av undersetninger i autentiske elevtekster fra som jeg har hentet ut fra Normkorpuset (u.å.a). Tekstutvalget mitt består av 119 tekster som er skrevet i forbindelse med ... -
Contested heritage - En arkivteoretisk studie av årsaker til kulturell ødeleggelse i Ukraina-krigen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven anvender et arkivteoretisk perspektiv til å identifisere og analysere årsaker til at arkiv blir ødelagt i krig og væpnet konflikt. Gjennom en dokument- og litteraturstudie av et bredt utvalg av ... -
Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper argues for the use of French pragmatic theory for theorising about vocational education and training (VET) through a focus on understanding plurality, human engagement, and change within VET organisations and ...