Institutt for lærerutdanning
Nye registreringer
-
Savn og berikelser i en flerkulturell oppvekst. -Analyse av bildeboken Mine to oldemødre med vekt på modalitetens samspill, didaktisk potensial og kulturelt mangfold.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven foretar jeg en bildebokanalyse av Lisa Aisato sin bok; Mine to oldemødre, og deretter en lærerfaglig analyse med fokus på bokens didaktiske potensial. I bildebokanalysen undersøker jeg hvordan ... -
Hvordan påvirkes unge gutter av sosiale medier?
(Master thesis, 2024)I takt med overgangen til en digital og informasjonsdrevet alder har sosiale medier blitt en dominerende kraft globalt. Til tross for deres popularitet, har sosiale medier også møtt økende kritikk, særlig med tanke på deres ... -
«Vi skal oppdage dem, og vi skal se dem og følge dem, men å gi dem diagnosen er ikke så viktig, så tidlig» - en kvalitativ studie av spesialpedagogers erfaringer med elever som har dysleksi
(Master thesis, 2024)Lesing og skriving er to av de fem grunnleggende ferdighetene i Læreplanverket (Kunnskapsdepartementet, 2017). En femtedel av elevene i grunnskolen har vansker med dette, mens omtrent en av tjue elever har diagnosen dysleksi ... -
Norske 8.trinns elever sine holdninger til matematikk
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan norske 8. trinns elevers holdninger til matematikk kan karakteriseres, og hva som er mulige sammenhenger mellom elevenes holdninger til matematikk og deres matematiske prestasjoner. Studien ... -
Norske 8.trinns elever sine holdninger til matematikk
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan norske 8. trinns elevers holdninger til matematikk kan karakteriseres, og hva som er mulige sammenhenger mellom elevenes holdninger til matematikk og deres matematiske prestasjoner. Studien ... -
Between Norwegianisation and Revitalisation in the South Sami Society: A Memory Culture Analysis of Boarding School Life and Its Aftermath
(Peer reviewed; Journal article, 2024)There is no doubt that the first boarding school in the South Sami region in Norway (1910–1951) was authoritarian and contributed to Sami assimilation over several generations. Descriptions given by a former student regarding ... -
Kreativ visualisering i litteraturundervisning: En kasusstudie av karttegning og tilknyttede samtaler på tiende trinn av Alexander L. Kiellands “Ballstemning”
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker anvendelsen av en stedlig inngang til litteratur i grunnskoleundervisningen, med særlig vekt på litteraturarbeid med Alexander L. Kiellands novellette "Ballstemning" fra 1879. En grundig litterær ... -
Kommunikasjon i utforskende arbeid med matematikk
(Master thesis, 2024)Denne studien fokuserte på lærerens kommunikasjon i to undervisningstimer basert på utforskende arbeidsmåter. Hensikten med studien var å se på hva som kjennetegner lærerens kommunikasjon for å støtte elevenes utforskende ... -
Elevers mottakerorientering og skriveoppgavens kompleksitet
(Master thesis, 2024)Som lærerstudent har jeg gjennom studiet blitt introdusert for en funksjonell forståelse av skriving. Dette hadde jeg et ønske om å få en større innsikt i, gjennom min masteroppgave. Derfor har målet med denne kvalitative ... -
Rutiner og deltagelse i problem posing oppgaver relatert til brøk
(Master thesis, 2024)Problem posing har blitt ansett som et verktøy for å forbedre elever sin matematiske forståelse. Denne studien har undersøkt elever på 6.trinn sin deltagelse og rutiner i arbeid med problem posing oppgaver i brøk. I studien ... -
Elever med ADHD: tilrettelegging for mestring i skolehverdagen
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt læreres erfaringer med tilrettelegging for elever med ADHD i grunnskolen. Hensikten med dette har vært å bidra til økt forståelse av læreres erfaringer med å legge til rette for at elever ... -
Forskjeller i demokrati- og medborgerskapskompetanse: en analyse av kjønnsforskjeller i norske niendeklassingers prestasjoner ved åpne og lukkede spørsmål
(Master thesis, 2024)Denne studiens tematikk har vært norske niendeklassingers demokratiske medborgerskapskompetanse. Mer spesifikt har denne masteroppgaven studert kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, der målet var å forklare hva som skaper ... -
Vurdering av ChatGPT - en utdanningsrevolusjon
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven vurderer språkmodellen ChatGPT 3.5 sin evne til å generere undervisningsopplegg for 7. trinn i Naturfag. Oppgaven bruker to tilnærminger i form av Systematikeren og Pragmatikeren. Systematikeren er en ... -
Vi starter fra Scratch
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforsker jeg blokkprogrammeringsverktøyet Scratch, og ser på hva slags sammenbrudd som oppstår når elever blir introdusert for programmet. Et sammenbrudd er en hendelse der fokuset til brukeren blir ... -
Kreativ visualisering i litteraturundervisning: En kasusstudie av karttegning og tilknyttede samtaler på tiende trinn av Alexander L. Kiellands “Ballstemning”
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker anvendelsen av en stedlig inngang til litteratur i grunnskoleundervisningen, med særlig vekt på litteraturarbeid med Alexander L. Kiellands novellette "Ballstemning" fra 1879. En grundig litterær ... -
Kritisk lesing av multimodale sakprosatekster
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i norskdidaktikk hvor jeg undersøker tre lærere sin undervisningspraksis i kritisk lesing av multimodale sakprosatekster. Problemstillingen er: «Hvordan underviser tre norsklærere ved 8.-10. trinn ... -
Ett steg fram og to tilbake Demokratiforståelse, holdninger og deltakelse blant norske ungdomsskoleelever
(Research report, 2023)Rapporten presenterer sentrale funn fra den norske delen av ICCS 2022, avgrenset til 1) utviklingstrekk for demokratisk kompetanse – det vil si hvordan norske elever og grupper av elever skårer på ICCS-kunnskapsskalaen, ... -
Kunst og håndverksundervisning i grunnskolen. Utvikling og organisering for å realisere fagets potensial.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgavens overordnende tematikk er kunst og håndverksundervisning, med særlig fokus på organiseringen av faget. På grunn av den unike praktiseringen av kunst og håndverksteam, blir Aune barneskole presentert ... -
Becoming a disagreeable citizen – disagreement orientation and citizenship education: A multilevel analysis of Norwegian adolescents’ disagreement orientation
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Highlights: * The findings support viewing disagreement orientation as multidimensional, with debate seeking and conflict aversion being two distinct dimensions of disagreement orientation. * There are different factors ... -
La oss bli skeive sammen. En praksisledet, kunstbasert performativ studie om queer, kunst og håndverk og heteronormativitet sammen med ungdom
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet er en praksisledet, kunstbasert performativ studie som søker innsikt i hvordan heteronormativitet gjør seg til kjenne i kunstfag i ungdomsskolen og hvordan et didaktisk design i kunst og håndverk kan ...